آیا بشر قادر خواهد بود موجودى هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانى فرا خواهد رسید که روباتها به خانه ما رفتوآمد کنند؛ کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟
چه زمانى رؤیاى روباتها به حقیقت خواهد پیوست؟
شاید سؤالاتى این چنین را بتوان زمینهساز ظهور دانشى نوین، با عنوان هوش مصنوعى دانست. نخستین جرقههاى هوش مصنوعى به سالهاى بعد از جنگ جهانى دوم باز مىگردد. زمانى که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشى مبنى بر این که آیا ماشین قادر است با فرآیندهاى مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد. سال 1960م. با روى کار آمدن برنامههاى بازى شطرنج و ساخت اولین روباتها و استفاده از زبانهاى برنامهنویسى در اروپا و آمریکا، تحقیقات در زمینه هوش مصنوعى به جنبههاىانسانى نزدیکتر شد.اما هوش مصنوعى چیست و هوشمندى به چه معناست؟
به زبانى ساده، هوش مصنوعى، دانش ساختن ماشینها یا برنامههاى هوشمند است. هوش مصنوعى، شاخهاى از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقى از سه فناورى و گرایش مطرح؛ یعنى شبکههاى عصبى، سیستمهاى استدلال فازى و الگوریتم تکاملى مىباشد.
شبکههاى عصبى، تقلیدى از سیستم فیزیکى و عصبى انسان است. سیستم فازى، الگویى از تفکر و الگوریتمهاى تکاملى، برداشتى از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبیعت است.
اما آلن تورینگ، هوشمندى را به گونهاى دیگر تعریف کرده است. وى با انجام آزمایشى که سالها بعد با نام «تست تورینگ» مشهور شد و بیشتر همانند یک بازى بود، توانست روشى براى تشخیص هوشمندى ماشین ارائه دهد.
فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کردهاید. در این صورت، بایستى در یک سوى یک دیوار حایل قرار گیرید؛ به گونهاى که تنها از طریق یک دستگاه تلهتایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصى که در آن سوى دیوار قرار دارد و هویت او براى شما مشخص نیست، قادر به برقرارى ارتباط باشید.
در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتى صورت مىگیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصى که در آن سوى دیوار قرار داشته و به سؤالات شما پاسخ مىداده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعى بودن آن پى ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست.
بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندى را توانایى پردازش و درک زبان طبیعى مطرح نمود.
در تعریفى دیگر، هوش مصنوعى، مطالعه روشهایى براى تبدیل کامپیوتر به ماشینى است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.
با توجه به تعریف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودى شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینى است که مىتواند به انسان شبیه شود.
هر چند انسان، هوشمندترین موجودى است که مىشناسیم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفى تمامى اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست؛ به طورى که در بسیارى از جنبههاى ادراکى و حسى، همچون قدرت بینایى و شنوایى، موجودات دیگر کاملاً قوىتر از انسان مىباشند.
از سوى دیگر، برخى بر این باورند که کامپیوترهاى امروزى را مىتوان جزء ابزارهاى هوشمند به حساب آورد؛ حال آن که این کامپیوترها فعلاً بهترین ابزار، براى پیادهسازى هوشمندى هستند. همچنین هوشمندى کامپیوترها برخلاف هوشمندى طبیعىانسان است.
در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالى که در طبیعت، تعداد بسیار زیادى از واحدهاى کاملاً ساده (به عنوان مثال، نورونهاى شبکه عصبى) با عملکرد همزمان خود، رفتارى هوشمند را سبب مىشوند. بنابراین، تفاوت هوشمندى مصنوعى و هوشمندى طبیعى، میان پیچیدگى فوقالعاده و سادگى فوقالعاده است.
شاخهها و کاربردهاى هوش مصنوعى
بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعى»، روباتهاى فیلمهاى علمى - تخیلى و بازىهاى کامپیوترى و به خصوص شطرنج را به خاطر مىآورند.
هوش مصنوعى در مدت زمان کوتاهى از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازىها به سوى دنیایى از مسائل شگفتآورى همچون سیستمهاى خبره، بینایى ماشین و... گام بردارد.
امروزه ردپایى از هوش مصنوعى را مىتوان در علوم مختلفى اعم از پزشکى، علوم هوافضا، مهندسى و طراحى پروژه، اکتشافات و حتى تسلیحات نظامى مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعى، با توجه به کاربردهاى گوناگون این علم، آن را در شاخههاى متنوعى دنبال نمودهاند.
تعدادى از شاخههاى هوش مصنوعى را مىتوان در عناوین زیر خلاصه نمود:
1. شبکههاى عصبى (Neural Networks)
این شبکهها که با الهام از مدل شبکه عصبى ذهن انسان طراحى مىشوند و امروزه کاربردهاى فراوان و گستردهاى داشته، در زمینههاى متنوعى چون سیستمهاى کنترلى، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار مىگیرند.
2. پردازش زبان طبیعى (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستمها براى فهم زبان انسان برنامهریزى مىشوند.
3. روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعى سعى دارد روباتها را طورى برنامهریزى کند که اعمالى هوشمندانه، چون توانایى دیدن، شنیدن و نشان دادن عکسالعمل به محرکهاى محیطى را انجام دهد.
4. انجام مسابقات (Game Playing)
در این قسمت، کامپیوترها براى شرکت در مسابقاتى چون شطرنج برنامهریزى مىشوند. ماه مِى سال 1997م. زمانى که کامپیوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شکست داد، 40 سال تلاش در زمینه هوش مصنوعى به نتایج موفقیتآمیزى دست یافت. چهارم جولاى 1997م. مأموریت «رهیاب NASA» با نشستن یک روبات بر روى سطح کره مریخ، با موفقیت انجام شد. در همین حال و در کنار این پیشرفتها، روبوکاپ اولین قدمهاى خود را با برپایى مسابقات روباتهاى فوتبالیست برداشت. روبوکاپ در واقع جام جهانى روباتهاست.
هدف سمبلیک این مسابقات این است که در سال 2050م. تیمى متشکل از روباتهاى انساننماى هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعى شکست دهند. تا کنون 8 دوره از این مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آینده (2005م.) این مسابقات 19-13 جولاى در ازاکاى ژاپن برگزار گردد.
مسابقات جام جهانى روباتها در شش لیگ زیر انجام مىشود:
1.لیگ روباتهاى اندازه متوسط (Middle Size).
2.لیگ شبیهسازى (Simulation).
3.لیگ روباتهاى اندازه کوچک (Small Size).
4.لیگ روباتهاى انساننما (Humanoid).
5.لیگ روباتهاى امدادگر (Rescue).
6.لیگ سگهاى سونى (Sony dog).
جالب است بدانید که دانشگاه آزاد اسلامى واحد قزوین، مقام قهرمانى تیم شبیهسازى مربى فوتبال آزمایشگاه تحقیقات مکاترونیک ( آمیختهاى از علوم مهندسى الکترونیک، برق، کامپیوتر و کنترل همراه با مهندسى مکانیک جهت طراحى و ساخت سیستمهاى پیچیده هوشمند و مدرن) روبوکاپ 2004م. را از آن خود نموده است.
5. سیستمهاى خبره (Expert Systems)
در این شاخه، کامپیوترها براى تصمیمگیرى در شرایط واقعى زندگى برنامهریزى مىشوند. نمونهاى از سیستمهاى خبره، سیستمهاى تشخیص بیمارى مىباشند.
در این سیستمها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتى از مراجعان به کامپیوتر داده مىشود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتى از مراجعهکننده و تطبیق آن با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتى خود، بیمارى شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستمها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتى که به آنها داده شده، استفاده مىکنند. براى نزدیک شدن به هوشمندى انسان، ماشین بایستى بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتى دیگر، ماشین، بایستى داراى قدرت یادگیرى باشد.
6. یادگیرى ماشین (Machine Learning)
یادگیرى ماشین به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا دادههایش را بر اساس ورودىها یا در پاسخ به اطلاعات خارجى، به نحوى تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار مىرود، نزدیکتر شود.
7. استراتژىهاى تکاملى (الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
در این زمینه بیشتر به هوشمندىهایى غیر از هوشمندى انسان پرداخته مىشود. در حقیقت این گرایش سعى دارد مسائل بهینهسازى را با کمک روشهایى که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید. به طور مثال، زمینههایى چون سیستم ایمنى بدن انسان که در آن بیشمار الگوى ویروسهاى مهاجم به صورتى هوشمندانه ذخیره مىشوند و یا روش یافتن کوتاهترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگى بیانگر گوشههایى از هوشمندى بیولوژیک هستند.
8. تشخیص گفتار (Speech Recognition)
این گونه سیستمها معمولاً به عنوان ابزارهاى بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکانهایى چون بانکها، فرودگاهها، آزمایشگاههاى تحقیقاتى و... براى ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار مىگیرند.
9. بینایى ماشین (Machine Vision)
هدف از بینایى ماشین شبیهسازى، عملکرد سیستم بینایى انسان مىباشد.
در این شاخه، ردگیرى و تعقیب حرکات چشم، یکى از زمینههاى خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعى محسوب مىشود. مثالهایى از کاربردهاى چنین سیستمى عبارتند از:
تعقیب حرکات چشم شخصى خاص در میان جمعیت، بررسى افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیارى رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وى، ایجاد ارتباط معلولین جسمى با کامپیوتر از طریق فرامین چشمى، ایجاد نظم در ترافیک جادهاى و کنترل نامحسوس.
تازههاى هوش مصنوعى
آن گونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطى وسیع تنها با کمک یک کلید، اینترنت، پیشرفتهاى پزشکى و بسیارى چیزهاى دیگر، بیشتر به یک رؤیا مىمانست تا یک حقیقت امروزى، به زودى وسایل هوشمند نیز در فروشگاهها و مراکز خرید، به راحتى در اختیار ما قرار خواهند گرفت. اگر سرى به صفحات اینترنتى اخبار تکنولوژى بزنیم، با نگاهى کوتاه متوجه انبوهى از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.
نمونههاى زیر، تنها گوشهاى از کاربردهاى هوش مصنوعى در صنایع مختلف مىباشند.
لباسهاى هوشمند
با توسعه نانوتکنولوژى و استفاده از مواد مولکولى سبک، امکان ساخت لباسهاى هوشمند فراهم شده است. این گونه لباسها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیطهاى مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاحهاى بیولوژیکى و شیمیایى محافظت مىکنند. امکان مجهز نمودن این گونه لباسها به تجهیزات مخابراتى، انتقال علائم حیاتى جهت درمان از راه دور در مناطق جنگى و یا آسیبدیده، از دیگر مزایاى این لباسها به شمار مىآیند.
همچنین در صورت بروز حادثه براى کاربر، پیامى به تلفن همراه یا پست الکترونیکى مشخصى ارسال مىگردد.
آجر و ساختمانهاى هوشمند
ساختمانهاى هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطى، نسبت به تغییرات، عکسالعمل نشان داده، امنیت و آرامش را براى ساکنان خانه فراهم نمایند.
یک ساختمان هوشمند، داراى سیستمهاى اتوماتیک گرمایشى، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتشنشانى، سیستمهاى امنیتى، مدیریت انرژى و سیستمهاى روشنایى خودکار مىباشد.
آجرهاى هوشمند که همانند آجرهاى معمولى در ساختمانها به کار مىروند، مجهز به حسگرهاى الکترونیکى هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوترى، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل مىکنند و سبب ایمنتر شدن ساختمان مىشوند. به کارگیرى چند آجر در محلهاى مختلف یک ساختمان، مىتواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویرى کلى از ثبات ساختمان ارائه دهد.
کفشهاى هوشمند
این کفشها، با قابلیت انطباق با محیطهاى سنگلاخى، خاکى، مرطوب و هرگونه شرایط آب و هوایى دیگر، براى استفاده ورزشکاران بسیار مناسب مىباشند.
کیف هوشمند
به کمک یک سنسور یا حسگر، به یادآورى محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیاى داخل کیف جلوگیرى مىکند.
شیر آب هوشمند
به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگرى در محدوده دید حسگر دستگاه، فرکانسى از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسیل حاصل به میکروکنترلر موجود، سبب جارى شدن آب مىشود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، در مدت زمان 25 هزارم ثانیه آب را قطع مىکند.
سیستمهاى حمل و نقل هوشمند
سیستمهاى حمل و نقل هوشمند، به معنى استفاده و به کارگیرى تکنولوژىهاى نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستمهاى کنترلى است.
کاربردهاى این گونه سیستمها عبارتند از:
راهنماى الکترونیکى مسیر، کنترل ترافیک شهرى، سیستمهاى اعلام خطر، تنظیم چراغهاى راهنما، شناسایى موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابهجایى کالا و مسافر.
تسلیحات نظامى هوشمند
نقش انسان در لحظات بحرانى جنگ، بسیار کمرنگتر از گذشته شده است؛ به طورى که جنگهاى امروزى در حقیقت نبرد کامپیوترهاى ما با کامپیوترهاى دشمن خواهد بود.
سیستمهاى شلیک بعد از هشدار کامپیوتر، حضور ماشینهایى با قابلیتهاى انسانى، مانند بینایى، درک زبانهاى طبیعى و قدرت استدلال، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روباتها جهت شناسایى، تخریب و پاکسازى مناطق جنگى و...، تنها نمونههایى از کاربردهاى نظامى هوش مصنوعى محسوب مىگردند.
میکروروباتهاى جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده مىشوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکسبردارى و انجام عمل جراحى را امکانپذیر مىسازند، استفاده از برچسپهاى هوشمند براى ردیابى زندانیان، سیستمهاى هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، کارتهاى شناسایى هوشمند و تراشههاى هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار مىگیرند و جایگزینى براى کارتهاى اعتبارى خواهند بود و...، نمونههاى دیگرى از کاربردهاى وسایل هوشمند هستند.
هدف نهایى هوش مصنوعى، ساخت نوعى انسان مصنوعى است و در حقیقت، ساخت برنامه نرمافزارى که بتواند همانند انسان فکر کند. چنین ماشینى با ترکیب تکنیکهاى استنباطى پیشرفته و استفاده از توانایى تحلیلگران، مهندسان، سیاستمداران، تصمیم گیرندههاى شرایط بحرانى و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمى از منابع اطلاعاتى، مىتواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانى اتخاذ نماید.
چه زمانى رؤیاى روباتها به حقیقت خواهد پیوست؟
شاید سؤالاتى این چنین را بتوان زمینهساز ظهور دانشى نوین، با عنوان هوش مصنوعى دانست. نخستین جرقههاى هوش مصنوعى به سالهاى بعد از جنگ جهانى دوم باز مىگردد. زمانى که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشى مبنى بر این که آیا ماشین قادر است با فرآیندهاى مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد. سال 1960م. با روى کار آمدن برنامههاى بازى شطرنج و ساخت اولین روباتها و استفاده از زبانهاى برنامهنویسى در اروپا و آمریکا، تحقیقات در زمینه هوش مصنوعى به جنبههاىانسانى نزدیکتر شد.اما هوش مصنوعى چیست و هوشمندى به چه معناست؟
به زبانى ساده، هوش مصنوعى، دانش ساختن ماشینها یا برنامههاى هوشمند است. هوش مصنوعى، شاخهاى از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقى از سه فناورى و گرایش مطرح؛ یعنى شبکههاى عصبى، سیستمهاى استدلال فازى و الگوریتم تکاملى مىباشد.
شبکههاى عصبى، تقلیدى از سیستم فیزیکى و عصبى انسان است. سیستم فازى، الگویى از تفکر و الگوریتمهاى تکاملى، برداشتى از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبیعت است.
اما آلن تورینگ، هوشمندى را به گونهاى دیگر تعریف کرده است. وى با انجام آزمایشى که سالها بعد با نام «تست تورینگ» مشهور شد و بیشتر همانند یک بازى بود، توانست روشى براى تشخیص هوشمندى ماشین ارائه دهد.
فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کردهاید. در این صورت، بایستى در یک سوى یک دیوار حایل قرار گیرید؛ به گونهاى که تنها از طریق یک دستگاه تلهتایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصى که در آن سوى دیوار قرار دارد و هویت او براى شما مشخص نیست، قادر به برقرارى ارتباط باشید.
در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتى صورت مىگیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصى که در آن سوى دیوار قرار داشته و به سؤالات شما پاسخ مىداده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعى بودن آن پى ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست.
بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندى را توانایى پردازش و درک زبان طبیعى مطرح نمود.
در تعریفى دیگر، هوش مصنوعى، مطالعه روشهایى براى تبدیل کامپیوتر به ماشینى است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.
با توجه به تعریف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودى شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینى است که مىتواند به انسان شبیه شود.
هر چند انسان، هوشمندترین موجودى است که مىشناسیم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفى تمامى اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست؛ به طورى که در بسیارى از جنبههاى ادراکى و حسى، همچون قدرت بینایى و شنوایى، موجودات دیگر کاملاً قوىتر از انسان مىباشند.
از سوى دیگر، برخى بر این باورند که کامپیوترهاى امروزى را مىتوان جزء ابزارهاى هوشمند به حساب آورد؛ حال آن که این کامپیوترها فعلاً بهترین ابزار، براى پیادهسازى هوشمندى هستند. همچنین هوشمندى کامپیوترها برخلاف هوشمندى طبیعىانسان است.
در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالى که در طبیعت، تعداد بسیار زیادى از واحدهاى کاملاً ساده (به عنوان مثال، نورونهاى شبکه عصبى) با عملکرد همزمان خود، رفتارى هوشمند را سبب مىشوند. بنابراین، تفاوت هوشمندى مصنوعى و هوشمندى طبیعى، میان پیچیدگى فوقالعاده و سادگى فوقالعاده است.
شاخهها و کاربردهاى هوش مصنوعى
بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعى»، روباتهاى فیلمهاى علمى - تخیلى و بازىهاى کامپیوترى و به خصوص شطرنج را به خاطر مىآورند.
هوش مصنوعى در مدت زمان کوتاهى از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازىها به سوى دنیایى از مسائل شگفتآورى همچون سیستمهاى خبره، بینایى ماشین و... گام بردارد.
امروزه ردپایى از هوش مصنوعى را مىتوان در علوم مختلفى اعم از پزشکى، علوم هوافضا، مهندسى و طراحى پروژه، اکتشافات و حتى تسلیحات نظامى مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعى، با توجه به کاربردهاى گوناگون این علم، آن را در شاخههاى متنوعى دنبال نمودهاند.
تعدادى از شاخههاى هوش مصنوعى را مىتوان در عناوین زیر خلاصه نمود:
1. شبکههاى عصبى (Neural Networks)
این شبکهها که با الهام از مدل شبکه عصبى ذهن انسان طراحى مىشوند و امروزه کاربردهاى فراوان و گستردهاى داشته، در زمینههاى متنوعى چون سیستمهاى کنترلى، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار مىگیرند.
2. پردازش زبان طبیعى (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستمها براى فهم زبان انسان برنامهریزى مىشوند.
3. روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعى سعى دارد روباتها را طورى برنامهریزى کند که اعمالى هوشمندانه، چون توانایى دیدن، شنیدن و نشان دادن عکسالعمل به محرکهاى محیطى را انجام دهد.
4. انجام مسابقات (Game Playing)
در این قسمت، کامپیوترها براى شرکت در مسابقاتى چون شطرنج برنامهریزى مىشوند. ماه مِى سال 1997م. زمانى که کامپیوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شکست داد، 40 سال تلاش در زمینه هوش مصنوعى به نتایج موفقیتآمیزى دست یافت. چهارم جولاى 1997م. مأموریت «رهیاب NASA» با نشستن یک روبات بر روى سطح کره مریخ، با موفقیت انجام شد. در همین حال و در کنار این پیشرفتها، روبوکاپ اولین قدمهاى خود را با برپایى مسابقات روباتهاى فوتبالیست برداشت. روبوکاپ در واقع جام جهانى روباتهاست.
هدف سمبلیک این مسابقات این است که در سال 2050م. تیمى متشکل از روباتهاى انساننماى هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعى شکست دهند. تا کنون 8 دوره از این مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آینده (2005م.) این مسابقات 19-13 جولاى در ازاکاى ژاپن برگزار گردد.
مسابقات جام جهانى روباتها در شش لیگ زیر انجام مىشود:
1.لیگ روباتهاى اندازه متوسط (Middle Size).
2.لیگ شبیهسازى (Simulation).
3.لیگ روباتهاى اندازه کوچک (Small Size).
4.لیگ روباتهاى انساننما (Humanoid).
5.لیگ روباتهاى امدادگر (Rescue).
6.لیگ سگهاى سونى (Sony dog).
جالب است بدانید که دانشگاه آزاد اسلامى واحد قزوین، مقام قهرمانى تیم شبیهسازى مربى فوتبال آزمایشگاه تحقیقات مکاترونیک ( آمیختهاى از علوم مهندسى الکترونیک، برق، کامپیوتر و کنترل همراه با مهندسى مکانیک جهت طراحى و ساخت سیستمهاى پیچیده هوشمند و مدرن) روبوکاپ 2004م. را از آن خود نموده است.
5. سیستمهاى خبره (Expert Systems)
در این شاخه، کامپیوترها براى تصمیمگیرى در شرایط واقعى زندگى برنامهریزى مىشوند. نمونهاى از سیستمهاى خبره، سیستمهاى تشخیص بیمارى مىباشند.
در این سیستمها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتى از مراجعان به کامپیوتر داده مىشود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتى از مراجعهکننده و تطبیق آن با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتى خود، بیمارى شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستمها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتى که به آنها داده شده، استفاده مىکنند. براى نزدیک شدن به هوشمندى انسان، ماشین بایستى بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتى دیگر، ماشین، بایستى داراى قدرت یادگیرى باشد.
6. یادگیرى ماشین (Machine Learning)
یادگیرى ماشین به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا دادههایش را بر اساس ورودىها یا در پاسخ به اطلاعات خارجى، به نحوى تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار مىرود، نزدیکتر شود.
7. استراتژىهاى تکاملى (الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
در این زمینه بیشتر به هوشمندىهایى غیر از هوشمندى انسان پرداخته مىشود. در حقیقت این گرایش سعى دارد مسائل بهینهسازى را با کمک روشهایى که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید. به طور مثال، زمینههایى چون سیستم ایمنى بدن انسان که در آن بیشمار الگوى ویروسهاى مهاجم به صورتى هوشمندانه ذخیره مىشوند و یا روش یافتن کوتاهترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگى بیانگر گوشههایى از هوشمندى بیولوژیک هستند.
8. تشخیص گفتار (Speech Recognition)
این گونه سیستمها معمولاً به عنوان ابزارهاى بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکانهایى چون بانکها، فرودگاهها، آزمایشگاههاى تحقیقاتى و... براى ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار مىگیرند.
9. بینایى ماشین (Machine Vision)
هدف از بینایى ماشین شبیهسازى، عملکرد سیستم بینایى انسان مىباشد.
در این شاخه، ردگیرى و تعقیب حرکات چشم، یکى از زمینههاى خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعى محسوب مىشود. مثالهایى از کاربردهاى چنین سیستمى عبارتند از:
تعقیب حرکات چشم شخصى خاص در میان جمعیت، بررسى افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیارى رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وى، ایجاد ارتباط معلولین جسمى با کامپیوتر از طریق فرامین چشمى، ایجاد نظم در ترافیک جادهاى و کنترل نامحسوس.
تازههاى هوش مصنوعى
آن گونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطى وسیع تنها با کمک یک کلید، اینترنت، پیشرفتهاى پزشکى و بسیارى چیزهاى دیگر، بیشتر به یک رؤیا مىمانست تا یک حقیقت امروزى، به زودى وسایل هوشمند نیز در فروشگاهها و مراکز خرید، به راحتى در اختیار ما قرار خواهند گرفت. اگر سرى به صفحات اینترنتى اخبار تکنولوژى بزنیم، با نگاهى کوتاه متوجه انبوهى از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.
نمونههاى زیر، تنها گوشهاى از کاربردهاى هوش مصنوعى در صنایع مختلف مىباشند.
لباسهاى هوشمند
با توسعه نانوتکنولوژى و استفاده از مواد مولکولى سبک، امکان ساخت لباسهاى هوشمند فراهم شده است. این گونه لباسها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیطهاى مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاحهاى بیولوژیکى و شیمیایى محافظت مىکنند. امکان مجهز نمودن این گونه لباسها به تجهیزات مخابراتى، انتقال علائم حیاتى جهت درمان از راه دور در مناطق جنگى و یا آسیبدیده، از دیگر مزایاى این لباسها به شمار مىآیند.
همچنین در صورت بروز حادثه براى کاربر، پیامى به تلفن همراه یا پست الکترونیکى مشخصى ارسال مىگردد.
آجر و ساختمانهاى هوشمند
ساختمانهاى هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطى، نسبت به تغییرات، عکسالعمل نشان داده، امنیت و آرامش را براى ساکنان خانه فراهم نمایند.
یک ساختمان هوشمند، داراى سیستمهاى اتوماتیک گرمایشى، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتشنشانى، سیستمهاى امنیتى، مدیریت انرژى و سیستمهاى روشنایى خودکار مىباشد.
آجرهاى هوشمند که همانند آجرهاى معمولى در ساختمانها به کار مىروند، مجهز به حسگرهاى الکترونیکى هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوترى، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل مىکنند و سبب ایمنتر شدن ساختمان مىشوند. به کارگیرى چند آجر در محلهاى مختلف یک ساختمان، مىتواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویرى کلى از ثبات ساختمان ارائه دهد.
کفشهاى هوشمند
این کفشها، با قابلیت انطباق با محیطهاى سنگلاخى، خاکى، مرطوب و هرگونه شرایط آب و هوایى دیگر، براى استفاده ورزشکاران بسیار مناسب مىباشند.
کیف هوشمند
به کمک یک سنسور یا حسگر، به یادآورى محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیاى داخل کیف جلوگیرى مىکند.
شیر آب هوشمند
به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگرى در محدوده دید حسگر دستگاه، فرکانسى از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسیل حاصل به میکروکنترلر موجود، سبب جارى شدن آب مىشود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، در مدت زمان 25 هزارم ثانیه آب را قطع مىکند.
سیستمهاى حمل و نقل هوشمند
سیستمهاى حمل و نقل هوشمند، به معنى استفاده و به کارگیرى تکنولوژىهاى نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستمهاى کنترلى است.
کاربردهاى این گونه سیستمها عبارتند از:
راهنماى الکترونیکى مسیر، کنترل ترافیک شهرى، سیستمهاى اعلام خطر، تنظیم چراغهاى راهنما، شناسایى موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابهجایى کالا و مسافر.
تسلیحات نظامى هوشمند
نقش انسان در لحظات بحرانى جنگ، بسیار کمرنگتر از گذشته شده است؛ به طورى که جنگهاى امروزى در حقیقت نبرد کامپیوترهاى ما با کامپیوترهاى دشمن خواهد بود.
سیستمهاى شلیک بعد از هشدار کامپیوتر، حضور ماشینهایى با قابلیتهاى انسانى، مانند بینایى، درک زبانهاى طبیعى و قدرت استدلال، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روباتها جهت شناسایى، تخریب و پاکسازى مناطق جنگى و...، تنها نمونههایى از کاربردهاى نظامى هوش مصنوعى محسوب مىگردند.
میکروروباتهاى جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده مىشوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکسبردارى و انجام عمل جراحى را امکانپذیر مىسازند، استفاده از برچسپهاى هوشمند براى ردیابى زندانیان، سیستمهاى هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، کارتهاى شناسایى هوشمند و تراشههاى هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار مىگیرند و جایگزینى براى کارتهاى اعتبارى خواهند بود و...، نمونههاى دیگرى از کاربردهاى وسایل هوشمند هستند.
هدف نهایى هوش مصنوعى، ساخت نوعى انسان مصنوعى است و در حقیقت، ساخت برنامه نرمافزارى که بتواند همانند انسان فکر کند. چنین ماشینى با ترکیب تکنیکهاى استنباطى پیشرفته و استفاده از توانایى تحلیلگران، مهندسان، سیاستمداران، تصمیم گیرندههاى شرایط بحرانى و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمى از منابع اطلاعاتى، مىتواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانى اتخاذ نماید.
نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 9:47 عصر | نظرات دیگران()