سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اوقات شرعی
ستودن بیش از سزیدن ، چاپلوسى کردن است ، و کمتر از آنچه باید درماندگى است یا رشک بردن . [نهج البلاغه]
امروز: شنبه 103 تیر 9
Laptop یکی از انواع متفاوت کامپیوترهای موجود است . این نوع کامپیوترها دارای قدرت محاسباتی و عملیاتی نظیر کامپیوترهای شخصی می باشند. با توجه به ویژگی های متعدد کامپیوترهای فوق نظیر قابلیت حمل، می توان از آنان در مواردی متفاوت و مستقل از مکان خاصی استفاده نمود .

سیر تکاملی کامپیوترهای Laptop
اولین مرتبه ایده ایجاد یک کامپیوتر Laptop ، توسط شخصی با نام "Alen key" در سال 1970 مطرح گردید. در سال 1979 اولین کامپیوتر Laptop توسط "William Moggridge" طراحی گردید. کامپیوتر فوق دارای 340 کیلوبایت حافظه بود. در سال 1983 ، توسط " Gavilan compute " یک Laptop با مشخصات زیر تولید گردید :

*

64 کیلوبایت حافظه RAM ( امکان ارتقاء آن تا 128 کیلوبایت وجود داشت )
*

از سیستم عامل اختصاصی شرکت Gavilan استفاده می کرد( قابلیت استفاده از MS-DOS نیز وجود داشت ).
*

ریزپردازنده 8080
*

موس touchpad
*

چاپگر قابل حمل
*

وزن آن 4 کیلوگرم و بهمراه چاپگر 6/4 کیلوگرم

کامپیوتر فوق دارای یک فلاپی درایو بود که با سایر فلاپی درایوهای موجود ، سازگار نبود.
در سال 1984 ، شرکت "اپل " مدل Apple IIc را معرفی کرد. کامپیوتر فوق از لحاظ اندازه نظیر یک کامپیوتر notebook بود. سیستم فوق دارای یک ریزپردازنده 65C02 ، یکصد وبیست و هشت کیلوبایت حافظه ، یک فلاپی درایو 5.25 ، دو پورت سریال ، یک پورت موس ، یک کارت مودم و منبع تغذیه خارجی ، بود. وزن کامپیوتربدون در نظر گرفتن مانیتور، 5 کیلوگرم بود. در کامپیوتر فوق از یک مانیتور نه اینچ تک رنگ و یا یک پانل اختیاری LCD استفاده می شد. . در ادامه و در سال 1986 ، شرکت IBM نمونه محصول خود را در این زمینه عرضه کرد. در سیستم فوق از ریزپردازنده 8080 ، 256 کیلوبایت حافظه ، دو عدد فلاپی درایو 3.5 اینچ ، یک LCD ، پورت های سریال و موازی و یک محل خاص برای یک مودم خارجی ، استفاده می گردید. کامپیوتر فوق بهمراه نرم افزارهای اختصاصی نظیر واژه پرداز ، دفترچه تلفن و ... عرضه گردید. وزن سیستم فوق 5.4 کیلوگرم و به قیمت 3500 دلار فروخته می گردید.
در ادامه شرکت های متعدد اقدام به تولید کامپیوترهای Laptop نمودند. امروزه این نوع از کامپیوترها دارای قابلیت ها ی فراوانی بوده که استفاده کنندگان مربوطه را در تمام سطوح راضی می نماید

کالبد شکافی کامپیوترهای Laptop
به منظور آشنائی با عناصر تشکیل دهنده یک Laptop ، مدل Toshiba satellite Pro را بررسی خواهیم کرد. کامپیوترهای Laptop نظیر تمام کامپیوترهای دیگر، دارای یک ریزپردازنده است .ریزپردازنده مسئول انجام تمام عملیات در کامپیوتر است .

ریزپردازنده :

*

دارای مجموعه ای از دستورات داخلی ذخیره شده در حافظه بوده و قادر به دستیابی به آنان است .
*

قادر به دریافت دستورالعمل ها و یا داده از صفحه کلید و یا دستگاههائی نظیر : موس ، Touchpad،trackbal و.. است .
*

قادر به دریافت و ذخیره سازی داده از دستگاههای متفاوت ذخیره سازی نظیر : هارد دیسک ، فلاپی درایو ، CD درایو و..است.
*

قادر به نمایش اطلاعات بر روی مانتیورهای متفاوت ( CRT و یا LCD ) است .
*

قادر به ارسال داده برای چاپگر، مودم ، شبکه های کابلی و بدون کابل از طریق پورت های متفاوت است .
*

انرژی خود را از باطری و یا برق شهری تامین می کند.

شکل زیر اجزای متفاوت یک Laptop را نشان می دهد.

یک Laptop دارای عناصر اصلی مشابه یک کامپیوتر شخصبی است . این عناصر عبارتند از :

*

ریزپردازنده
*

سیستم عامل
*

حافظه
*

درایو ( هارد ، فلاپی ، CD)
*

پورت های ورودی و خروجی
*

کارت صدا

در ادامه به تشریح عملکرد هر یک از عناصر فوق خواهیم پرداخت .

ریزپردازنده
ریزپردازنده بمنزله مغز یک Laptop است . ریزپردازنده مسئول و هماهنگ کننده انجام تمام عملیات در کامپیوتر بر اساس دستورالعمل های برنامه نویسی شده است . ریزپردازنده کامپیوترهای Laptop دارای ویژگی های خاص به منظور مصرف پایین انرژی و حرارت می باشند. شکل زیر یک ریزپردازنده Intel 486 DX4 که در کامپیوترهای Laptop توشیبا استفاده شده است را نشان می دهد.

سیستم عامل
سیستم عامل مجموعه ای از دستورات نرم افزاری است که برای پردازنده فعالیت مربوطه را مشخص خواهد کرد. سیستم های عامل استفاده شده برای Laptop مشابه سیستم های عامل کامپیوترهای شخصی ( ویندوز 98 ، 2000 ، XP مایکروسافت و سیستم عامل Mac OS ) است

حافظه
کامپیوترهای Laptop دارای حافظه های RAM و ROM می باشند. تراشه ROM شامل BIOS با عملکرد مشابه در یک کامپیوتر شخصی است . برنامه ها و داده ها در حافظه RAM مستقر می گردند. حافظه RAM استفاده شده در Laptop با سایر حافظه های مربوطه ( در کامپیوترهای شخصی ) دارای تفاوت هائی است . اندازه وشکل ماژول های حافظه از مهمترین تفاوت های موجود می باشند. تولید کنندگان کامپیوترهای Laptop می بایست کامپیوترهای کوچکتری ( از لحاظ اندازه ) نسبت به کامپیوترهای شخصی ، تولید نمایند. بنابراین طبیعی است که ماژول های حافظه در آنها متفاوت باشد. اکثر تولیدکنندگان از استاندارد SODIMM)Small Outline Dual Inline Memory Module ) استفاده می نمایند. اغلب کامپیوترهای Laptop می بایست دارای حداقل 64 مگابایت حافظه به منظور اجرای سیستم عامل و سایر نرم افزارهای کاربردی باشند. در برخی از کامپیوترهای Laptop امکان ارتقاء حافظه نیز وجود دارد. در چنین مواردی از یک Access Panel استفاده و آن را به تراشه حافظه اضافی متصل می نمایند.

درایوها
در کامپیوترهای Laptop از دستگاههای ذخیره سازی متعددی استفاده می شود. تمام کامپیوترهای Laptop دارای یک هارد دیسک داخلی با ظرفیت بین شش تا بیست گیگابایت می باشند. با اینکه هارد دیسک های استفاده شده در کامپیوترهای laptop دارای عملکردی مشابه با هارد دیسک های موجود در کامپیوترهای شخصی می باشند ، ولی ظرفیت و تنوع هارد دیسک های قابل استفاده در Laptop نسبت به کامپیوترهای شخصی بمراتب کمتر است . ( حق انتخابی کمتری در رابطه با انتخاب ظرفیت هارد دیسک دلخواه وجود دارد ) .



اغلب کامپیوترهای Laptop دارای انواع خاصی از سیستم های ذخیره سازی Removable نظیر : فلاپی دیسک ، دیسک های ZIP ، دیسک های فشرده (CD) و DVD می باشند. در این راستا سه رویکرد متفاوت وجوددارد :

*

برخی دارای بیش از یک محل برای استفاده از دیسک درایوها می باشند.
*

برخی دارای صرفا" یک محل بوده و می توان دیسک درایوها را در زمان نیاز جایگزین نمود.( سیستم خاموش ، سیستم روشن )
*

برخی دارای درایوهای داخلی نبوده و تمام دستگاهها بصورت خارجی به سیستم متصل می گردند.

پورت های ورودی و خروجی
کامپیوترها نیازمند ارتباط با دستگاههای متفاوت نظیر : چاپگر ، مودم و شبکه می باشند. کامپیوترها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات از طریق پورت های متفاوت ورودی و خروجی می باشند. پورت های فوق بصورت سریال ، موازی و یا USB می باشند.

برخی از کامپیوترهای Laptop ، علاوه بر پورت ها، دارای اسلات های اضافی برای کارت های PCMCIA ( نوع اول و دوم ) و یا کارت های PC می باشند. کارت های فوق به منظور افزایش حافظه ، نصب یک مودم ، کارت شبکه و ... استفاده گردند.

کارت صدا
اغلب کامپیوترهای Laptop دارای کارت صدا و بلندگو به منظور پخش موزیک و ... می باشند. کیفیت بلندگوهای همراه با کامپیوترهای laptop در اغلب موارد مشابه بلندگو کامپیوترهای شخصی نمی باشد.

کامپیوترهای Laptop دارای تفاوت هائی با کامپیوترهای شخصی می باشند. مهمترین این موارد عبارتند از :

*

منبع تغذیه
*

نمایشگر
*

دستگاه ورودی
*

اتصالات docking

در ادامه به تشریح عملکرد هر یک از عناصر فوق خواهیم پرداخت .

منبع تغذیه
کامپیوترهای Laptop دارای قابلیت استفاده از برق شهری می باشند. بدین منظور از آداپتورهای خاصی استفاده می گردد. یکی از خصایص بارز کامپیوترهای Laptop ، قابل حمل بودن آنها است . بدین منظور امکان استفاده از باطری در آنها پیش بینی شده است . تمام کامپیوترهای Laptop دارای باطری قابل شارژ می باشند. عمرمفید باطری به نوع باطری و نوع استفاده از سیستم بستگی دارد . کامپیوترهای Laptop دارای مدل های دیگری از باطری به منظور نگهداری اطلاعات موجود در حافظه CMOS می باشند.



نمایشگر
تمام کامپیوترهای Laptop دارای یک نوع خاص از صفحات نمایشگر LCD می باشند. این نوع صفحات نمایشگر دارای ویژگی های زیر می باشند :

*

12 تا 15 اینچ
*

سیاه و سفید ( 16 مقیاس متفاوت برای خاکستری) و یا رنگی ( 65.536 )
*

بصورت Passive و یا Active می باشند ( نمایشگرهای Active دارای شفافیت بیشتر و برای مطالعه مناسبتر می باشند)
*

Reflective و یا Backlit می باشند( صفحات Backlit برای استفاده در نور پایین مناسب می باشند )

دستگاه ورودی
در کامپیوترهای شخصی به منظور ورود اطلاعات از صفحه کلید و یا موس استفاده می شود. در کامپیوترهای Laptop از دستگاههای ورودی متفاوتی استفاده می شود. در این راستا سه گزینه وجود دارد :

*

Trackball . با چرخش گوی ، امکان حرکت Cursor بر روی نمایشگر LCD فراهم می گردد.
*

TrackPoint .با فشردن انگشتان دست بر روی نقطه مورد نظر ،امکان حرکت Cursor فراهم می گردد.

*

TouchPad . با حرکت دست بر روی Pad امکان حرکت Cursor فراهم می گردد.

سیستم Docking
اغلب کاربران در زمان استفاده از کامپیوترهای Laptop دارای مشکلاتی در زمینه صفحه نمایشگر( اندازه کوچک آن ) و یا صفحه کلید ( صفحه کلید کوچکتر از یک صفحه کلید استاندارد است ) می باشند ، به منظور استفاده راحت تر کامپیوترهای Laptop در مواردی که از آنان بصورت Desktop استفاده می گردد ، Docking station مطرح شده است . سیستم فوق دارای چندین دستگاه جانبی ( مانیتور بزرگ ، صفحه کلید بزرگ ، موس ، چاپگر و دیسک درایو ) متصل شده است . در چنین حالتی می توان Laptop را به Staion مربوطه متصل و از آن بعنوان یک کامپیوتر رومیزی استفاده کرد.در این حالت صرفا" از یک اتصال در Laptop استفاده می شود. اغلب کامپیوترهای Laptop دارای اتصالات Docking می باشند.




http://www.srco.ir
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 11:10 عصر | نظرات دیگران()
 cd
CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات می باشند که با توجه به قابلیت ذخیره سازی حجم بالائی از اطلاعات بر روی آنان در عرصه های متفاوتی نظیر : موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند. دیسک های فشرده، ارزان قیمت بوده و به سادگی قابل استفاده هستند. در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یکدستگاه CD-R است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید.

مبانی دیسک های فشرده (CD)
یک CD قادر به ذخیره سازی 74 دقیقه موزیک است .ظرفیت دیسک های فوق بر حسب بایت معادل 783 مگابایت است . قطر این دیسک ها دوازده سانتیمتر است . CD از جنس پلاستیک بوده و دارای ضخامتی معادل چهار صدم یک اینچ است. بخش اعظم یک CD شامل یک نوع پلاستیک پلی کربنات تزریقی است . در زمان تولید ، پلاستیک فوق توسط ضربات میکروسکوپی (برآمدگی)، نشانه گذاری شده و یک شیار حلزونی ( مارپیچ ) پیوسته از داده ، ایجاد می گردد. زمانیکه قسمت شفاف پلی کربنات شکل دهی می شود، یک لایه نازک انعکاس پذیر آلومینیوم به درون دیسک پرتاب و برآمدگی های ایجاد شده را می پوشاند. در ادامه یک لایه آکریلیک به منظور حفاظت بر روی سطح آلومینیومی پخش می گردد. در نهایت برچسب بر روی آکریلیک نوشته می شود. ( حک می گردد )

CD دارای یک شیار حلزونی ( مارپیچ ) داده است. دوایر از قسمت داخل دیسک شروع و بسمت بیرون دیسک ختم می شوند. با توجه به اینکه شیار مارپیچ از مرکز آغاز می گردد ، بنابراین قطر یک CD می تواند کوچکتر از 12 سانتیمتر باشد. اگر داده هائی که بر روی یک CD ذخیره می گردد را استخراج و جملگی آنها را در یک سطح مسطح قرارد دهیم، پهنائی به اندازه نیم میکرون و طولی به اندازه پنج کیلومتر را شامل خواهند شد !

CD Player
CD Player مسئولیت یافتن و خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی یک CD را برعهده دارد. یک CD drive دارای سه بخش اساسی است :

*

یک موتور که باعث چرخش دیسک می گردد. چرخش موتور فوق 200 و 500 دور دردقیقه با توجه به شیاری است می بایست خوانده شود.
*

یک لیزر و یک سیستم لنز که برآمدگی های موجود بر روی CD را خواهند خواند.
*

یک مکانیزم ردیابی به منظور حرکت لیزر بگونه ای که پرتو نور قادر به دنبال نمودن شیار حلزونی باشد.

CD Player یک نمونه مناسب از آخرین فنآوری های موجود در زمینه کامپیوتر است . در سیستتم فوق داده ها به شکل قابل فهم و بصورت بلاک هائی از داده شکل دهی شده وبرای یک مبدل دیجیتال به آنالوگ ( زمانیکه Cd صوتی باشد ) و یا یک کامپیوتر ( زمانیکه یک درایو CD-ROM باشد ) ارسال خواهد شد. پس از تابش نور بر روی سطح دیسک ( برآمدگی ها )، بازتابش آن از طریق یک چشم الکترونیکی کنترل می گردد. در صورتیکه بازتابش نور دقیقا" بر روی چشم الکترونیکی منطبق گردد ، عدد یک تشخیص داده شده و در صورتیکه بازتابش نور منطبق بر چشم الکترونیکی نباشد ، عدد صفر تشخیص داده خواهد شد. پس از تشخیص فوق ( صفر و یا یک ) اطلاعات بصورت سیگنا لهای دیجتال شکل دهی خواهند شد. در ادامه سیگنال های فوق در اختیار یک تبدیل کننده قرار خواهند گرفت . تبدیل کننده سیگنالهای دیجیتال را به آنالوگ تبدیل خواهد کرد. اگر CD مورد نظر حاوی اطلاعات صوتی ( موزیک ) باشد ، در ادامه سیگنال های آنالوگ در اختیار یک تقویت کننده آنالوگ قرار گرفته و پس از تقویت سیگنال مربوطه امکان شنیدن صوت از طریق بلندگوی کامپیوتر بوجود خواهد آمد.

وظیفه اولیه CD player تمرکز لیزر بر روی شیار حاوی برآمدگی های ایجاد شده است . پرتوهای نور از بین لایه پلی کربنات عبور و توسط لایه آلومینیم بازتابش خواهند شد. یک چشم الکترونیکی ( Opto-electronic ) از تغییرات بوجود آمده در نور استنباطات خود را خواهد داشت . با توجه به برآمدگی های موجود در سطح دیسک ، بازتابش نور منعکس شده تفاوت های موجود را مشخص وچشم الکترونیکی تغییرات حاصل از انعکاس را تشخیص خواهد داد. الکترونیک های موجود در درایو تغییرات نور منعکس شده را به منظور خواندن بیت ها ، تفسیر می نماید.
مشکل ترین بخش سیستم فوق نگاهداری پرتو های نور در مرکزیت شیارهای داده است . عملیات فوق بر عهده "سیستم ردیاب" است .سیستم فوق مادامیکه CD خوانده می شود ، بصورت پیوسته لیزر راحرکت و آن را از مرکز دیسک دور خواهد کرد. بموارات حرکت خطی فوق ، موتور مربوطه (Spindle motor) می بایست سرعت CD را کاهش داده تا در هر مقطع زمانی ، اطلاعات با یک نسبت ثابت از سطح دیسک خوانده شوند.

فرمت های داده
اطلاعات بر روی یک CD با استفاده از یک درایو قابل نوشتن ، ثبت می گردند. در صورتیکه قصد ایجاد یک CD صوتی و یا یک CD داده را داشته باشید ، می توان با استفاده از نرم افزارهای مربوط به نوشتن بر روی ،CD این کار را انجام داد. فرمت ذخیره سازی داده ها توسط نرم افزار مربوطه تعیین خواهد شد. فرآیند فرمت داده ها بر روی CD بسیار پیچیده است . به منظور شناخت نحوه دخیره سازی داده ها بر روی CD ، لازم است که با تمام شرایط ممکن برای رمزگشائی داده ها را که مورد نظر طراحان مربوطه است ، شناخت مناسبی پیدا شود.

*

با توجه به اینکه لیزر با استفاده از Bumps ، داده های مارپیچ را دنبال می نماید ، نمی تواند فضای خالی اضافه (Gap) در شیار وجود داشته باشد. به منظور حل مشکل فوق از روش رمزگشائی EFM)eight-fourteen modulation) استفاده می شود . در روش فوق هشت بیت به چهارده بیت تبدیل شده و این تضمین توسط EFM داده خواهد شد که برخی از بیت ها یک خواهند بود.
*

با توجه به اینکه لازم است لیزر بین " آهنگ های متفاوت " حرکت نماید ( حرکت بر روی شیارها )، داده ها نیازمند روشی هستند که با استفاده از آن بصورت موزیک رمزگشائی شده و به درایو اعلام نمایند که موقیت هر کدام کجاست ؟ به منظور حل مشکل فوق از روشی با نام Subcode Data استفاده می شود. کدهای فوق قادر به رمزگشائی موقعیت نسبی ومطلق لیزر در شیار خواهند بود .
*

با توجه به اینکه لیزر ممکن است یک Bumps را نخواند ، روشی برای مشخص نمودن خطای مربوط به خواندن یک بیت می بایست استفاده گردد. به منظور حل مشکل فوق بیت های بیشتری اضافه گردد. بدین ترتیب درایو مربوطه امکان تشخیص و تصحیح خطاهای مربوطه به تک - بیت ها را پیدا خواهد کرد.

برای ذخیره سازی داده بر روی CD ، فرمت های متفاوتی استفاده می گردد. دو فرمت CD-DA( صوتی ) و CD-ROM ( داده ) رایج ترین روش های این زمینه می باشند.

http://www.srco.ir
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 11:9 عصر | نظرات دیگران()
کیس ، یک جعبه فلزی و پلاستیکی است که قطعات اصلی یک کامپیوتر را در خود جای می دهد . با این که کیس دارای نقشی حیاتی در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادربرد نمی باشد، ولی نمی توان به آن صرفا" به عنوان یک جعبه نگاه کرد . کیس دارای نقشی اساسی در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهری یک کامپیوتر است :

*

ساختار : مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته می شود. سایر قطعات داخلی به مادربرد متصل شده و یا مستقیما" به کیس بسته خواهند شد .کیس می بایست دارای یک ساختار قابل قبول برای نصب قطعات باشد تا این اطمینان حاصل گردد که هر چیز به درستی در محل خود قرار گرفته و همه چیز به درستی کار می کند .
*

حفاظت : کیس ، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سیستم با دنیای خارج و بالعکس را انجام می دهد . یک کیس مناسب ، درون کامپیوتر را در مقابل صدمات فیزیکی ، اشیاء خارجی و نوسانات جریان برق محافظت نموده و سایر تجیهزات الکترونیکی موجود در خارج از کیس نیز در مقابل نویز تولید شده توسط عناصر درون کیس ، حفاظت می شوند . منبع تغذیه نصب شده بر روی کیس ، با توجه به نحوه انجام وظایف مربوطه ، امواج رادیوئی محدودی را تولید می نماید که می تواند بر روی سایر دستگاه های الکترونیکی در مجاورت کیس ، تاثیر داشته باشد .
*

سیستم خنک کننده : حرارت در هر سیستم با کارائی بالا می تواند مسائل خاص خود را بدنبال داشته باشد . پردازنده های با سرعت بالا ، برق بیشتری را مصرف می نمایند و طبیعی است که حرارت بیشتری را نیز تولید نمایند . در صورتی که عناصر حیاتی درون کیس به درستی خنک نگردند و حرارت آنان افزایش پیدا نماید ، می بایست در انتظار طیف وسیعی از مشکلات و مسائل کاملا" تصادفی در سیستم بود . مسائلی که عملا" امکان ردیابی و تشخیص آنان ممکن است مدت ها بطول انجامد . متاسفانه مشکلاتی که بدلیل افزایش حرارت در سیستم ایجاد می شود ، بگونه ای نمی باشند که یک پیام خاص بر روی نمایشگر نمایش داده شود و اعلام گردد که "سیستم به دلیل بالا رفتن حرارت قادر به کارکردن نمی باشد" . یک کیس مناسب دارای امکانات لازم به منظور خنک نمودن عناصر حیاتی سیستم است. در کیس های کوچک بدلیل این که عناصر در فاصله کمتری نسبت به یکدیگر نصب می گردند ، جریان هوای درون کیس کاهش پیدا نموده ( توسط برخی عناصر بلاک می گردد ) و دستگاه تولید کننده حرارت دارای فضای کمتری به منظور دور کردن حرارت می باشد .
*

قابلیت توسعه : کیس، ظرفیت فیزیکی ارتقاء کامپیوتر در آینده را نیز مشخص خواهد کرد . مثلا" در صورتی که قصد اضافه نمودن تجهیزاتی نظیر هارد دیسک ، درایوهای CD ، درایو Tape و سایر دستگاه های داخلی را داشته باشیم ، تمامی عناصر فوق می بایست در مکان هائی که در کیس تعبیه می گردد ، نصب شوند. در صورت کوچک بودن کیس و یا عدم طراحی مناسب آن ، در زمان ارتقاء سیستم با محدودیت های ناخواسته ای مواجه خواهیم شد .
*

زیبائی : کیس ، اولین نمای ظاهری از یک کامپیوتر است که توجه افراد را به سوی خود جلب می نماید . برای برخی از مردم شکل ظاهری کیس دارای نقشی اساسی نمی باشد و برای تعدادی دیگر این موضوع حائز اهمیت است .
*

نمایش وضعیت عملیات درون کیس : کیس دارای چندین LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملیاتی که درون کیس در شرف انجام است را اعلام می نماید ( برخی از عملیات نشان داده خواهند شد ).

اجزای یک کیس
به همراه کیس عناصر دیگری نیز عرضه می گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحی یک کیس متفاوت می باشند . در زمان تهیه یک کیس می بایست از وجود عناصر ارائه شده همراه کیس اطمینان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهیزات سخت افزاری درون آن با مشکل خاصی مواجه نشویم . در صورت تهیه یک سیستم آماده ( اسمبل شده ) ، از تعداد زیادی از عناصر فوق استفاده شده است .

فریم و روکش
فریم فیزیکی کیس و روکش آن معمولا" از جنس ورق فلزی می باشد. روکش کیس با استفاده از پیچ به بدنه کیس بسته می شود ( تمامی کیس ها از پیچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نمی نمایند و در طرح های جدید از پانل های متحرک استفاده می گردد ) . نوع و کیفیت روکش و فریم کیس یکی از عوامل تاثیر گذار در نگهداری ، طول عمر مفید و زیبائی یک کیس می باشد .

*

غیر قابل انعطاف : تعداد زیادی از عناصر درون کامپیوتر دارای تحمل مناسب به منظور بستن بر روی کیس می باشند ( مثلا" مادربرد ) . یک کیس با کیفیت بالا از ورق های فلزی ( 16 تا 18 ) استفاده می نماید. تمامی کیس های فلزی دارای استحکام لازم بوده و سیستم را در مقابل خم شدن و لرزش حفاظت می نمایند .
*

تناسب لازم : کیس های با کیفیت دارای یک تناسب بین عناصر خود هستند . روکش به درستی به صورت کشوئی در فریم قرار می گیرد و هر پانل پلاستیکی بدون تلق و تلق و یا وجود فاصله و فضای خالی بدرستی در محل مربوطه قرار می گیرد . بستن مناسب روکش به فریم ، کاهش تشعشعات رادیوئی از کامپیوتر را بدنبال خواهد داشت .
*

برش مناسب : کیس های مناسب به خوبی برش داده می شوند . در برخی از کیس ها نوع برش بگونه ای است که لبه ها و گوشه های تیزی ایجاد می گردد که می تواند برای هر فردی که از کیس استفاده می نماید ، خطرناک باشد .

منبع تغذیه
منبع تغذیه معمولا" به همراه کیس ارائه می گردد ولی از لحاظ فنی جزئی از یک کیس نمی باشد . منبع تغذیه به همراه یک فن تعبیه شده ارائه می شود که در قسمت پشت کیس نصب می گردد . بر روی منبع تغذیه از یک سوئیچ برای تغییر ولتاژ ورودی استفاده می شود که در اکثر سیستم های جدید پشت یک دکمه پلاستیکی قرار می گیرد که از طریق بخش بیرونی منبع تغذیه در دسترس قرار خواهد گرفت . به همراه اکثر کیس ها یک کابل برق استاندارد ( معمولا" مشکی ) ارائه می شود که منبع تغذیه از طریق آن به برق متصل می گردد .

کابل های اتصال Speaker و LEDs
اکثر کیس ها حداقل دارای دو LED می باشند که روشن و یا خاموش بودن سیستم و فعالیت هارد دیسک را نشان می دهند . برخی کیس ها دارای LED بیشتری می باشند . یک Speaker استاندارد در کامپیوترهای شخصی معمولا" در محلی درون کیس بسته می شود. به همراه کیس، کابل های خاصی برای LED و Speaker ارائه می شود که به مادربرد و یا درایوها متصل می گردند .

هواگیر خننک کننده و فن های کمکی
هواگیرهای خنک کننده معمولا" در جلوی کیس قرار می گیرند تا امکان چرخش هوا درون کیس فراهم گردد . برخی از کیس ها دارای امکانات لازم به منظور اضافه نمودن فن های بیشتری می باشند .

امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کیس
در صورت تهیه یک کیس جدید ، امکانات سخت افزاری خاصی به منظور بستن مادربرد بر روی کیس نیز ارائه می گردد . امکانات فوق با توجه به نوع طراحی کیس و سیاست های تولید کننده متفاوت می باشد. پایه های پلاستیکی که از آنان به منظوربستن مادربرد برروی کیس استفاده می گردد و واشر هائی از جنس پلاستیک و یا کاغذ که در زیر پیچ ها قرار خواهند گرفت ، از حمله امکانات ارائه شده به همراه کیس می باشد .

انواع کیس : اندازه و Style
کیس ها در مدل های متفاوتی عرضه می گردند. کیس های Desktop و Tower ( صرفنظر از اندازه آن ) دو نمونه متداول در این زمینه می باشند . کیس های Desktop به شکل مستطیل و کیس های Tower به شکل برج می باشند. برای اندازه و شکل یک کیس تاکنون استاندارد خاصی تدوین نشده است . مثلا" یک کیس Full tower تولید شده توسط یک تولید کننده می تواند با نمونه مشابه تولید شده توسط یک شرکت دیگر متفاوت باشد . برخی از تولیدکنندگان ، امکاناتی را به کیس اضافه می نمایند که قابلیت های آن را افزایش می دهد . مثلا" کیس های Mini tower یک تولید کننده ممکن است دارای فضاء و امکانات بیشتری به منظور نصب تجهیزات سخت افزاری در مقایسه با یک کیس Mid Tower باشند .

محل استقرار کیس
اولین موضوع در زمان انتخاب یک کیس، تعیین مکان استقرار کیس است. در این رابطه از دو گزینه متفاوت میزکار و یا کف زمین می توان استفاده نمود. قرار دادن کیس بر روی زمین، بخشی از فضای میز شما را آزاد می نماید ولی دکمه های Power ، Reset ، LED و درایوهای موجود براحتی در دسترس شما قرار نخواهند گرفت( خصوصا" اگر محل نصب کیس با میز کار فاصله داشته باشد) . در چنین مواردی ممکن است به دلیل فاصله زیاد بین کیس و میزکار ، به امکانات خاصی به منظور افزایش طول کابل صفحه کلید، موس و یا مانیتـور نیاز باشد . کیس های Desktop معمولا" بر روی میز و کیس های Tower بر روی زمین قرار گرفته و در اندازه های متفاوتی عرضه می شوند :

*

Full Tower : این نوع کیس ها بزرگ و سنگین بوده و معمولا" دارای ارتفاعی بین دو تا سه فوت می باشند . کیس های فوق دارای امکانات و انعطاف لازم در زمان توسعه سیستم می باشند . ( استفاده از چندین Drive Bay برای نصب درایو درون کیس ) . کیس های Full tower معمولا" از منابع تغذیه با توان بالا استفاده می نمایند .
*

Mid Tower : کیس های فوق مشابه Full tower بوده با این تفاوت که اندازه آنان کوچکتر است .
*

Mini Tower : در حال حاضر یکی از متداولترین کیس های استفاده شده برای کامپیوترهای شخصی است . سیستم خنک کننده این نوع کیس ها بهتر از کیس های Desktop می باشد. اندازه این کیس ها بگونه ای است که بسیاری از کاربران ترجیح می دهند آنان را بر روی میز کار خود قرار دهند.
*

Desktop : استفاده از کیس های فوق در ماشین های IBM مدل های AT و XT متداول و بنوعی استاندارد گردید. کیس های Desktop امروزی دارای تفاوت هائی با مدل های قدیمی می باشند ولی ایده آن همچنان یکی است : قرار دادن کیس بر روی میز و مانیتور بر روی آن
*

طرح های خاص : علاوه بر مدل های استاندارد کیس ، در برخی سیستم ها از طرح های کاملا" خاص و سفارشی استفاده می گردد . مثلا" در برخی از مدل های کامپک ، مانیتور و کیس در یک جعبه مشترک قرار می گیرند . قابلیت ارتقاء اینگونه سیستم ها بدلیل وابستگی به یک طرح خاص ، مشکلات خاص خود را بدنبال خواهد داشت .

انواع کیس : لی اوت عمومی
محل اسلات ها در پشت کیس و روشی که کیس با عناصر اصلی مرتبط می گردد از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک لی اوت می باشد . منبع تغذیه ، مادربرد و نوع کیس سه عامل مهم در رابطه با نوع لی اوت یک کیس می باشند که می بایست بدرستی با یکدیگر مطابقت نمایند . ATX ، اولین تغییر محسوس در طراحی کیس و مادربرد در سالیان اخیر است که توسط شرکت اینتل در سال 1995 مطرح گردید.در این نوع کیس ها از منابع تغذیه ATX استفاده می شود . در پشت کیس ، سوراخ های خاصی تعبیه شده است تا متناسب با نوع مادربرد از آنان استفاده شود ( خصوصا" پورت های I/O ).

Drive Bays
به فضای موجود در کیس به منظور قرار دادن هارد دیسک ، فلاپی ، CD و سایر درایوها اطلاق می گردد که داری دو نوع Internal ، External و در دو اندازه متفاوت 5 / 3 و 25 / 5 اینچ است .External Bay ، امکان دستیابی به دستگاه مورد نظر را از طریق خارج از کیس فراهم می نماید . هر نوع دستگاهی که از رسانه های ذخیره سازی Removable استفاده می نماید و یا دارای امکاناتی به منظور کنترل دستی است ، در یک External drive bay قرار می گیرد( فلاپی دیسک ، CD و ...) .
Internal Drive Bay ، درون کیس قرار داشته و عملا" امکان دستیابی به آنان از خارج از کیس وجود ندارد . در صورتی که نحوه عملکرد یک دستگاه بگونه ای است که نیازمند دسترسی و یا کنترل خارجی نمی باشد ، از یک Internal Bay استفاده می گردد ( نظیر هارد دیسک ، البته می توان هارد دیسک را درون یک External Bay نیز نصب نمود ) .

نحوه انتخاب یک کیس
برای تهیه یک کیس می بایست پارامترهای متعددی را بررسی نمود :

*

عملکرد در مقابل زیبائی : تعداد زیادی از مردم انتخاب یک کیس را بر اساس شکل ظاهری و قیت آن انجام می دهند . اکثر کارشناسان کامپیوتر انتخاب یک کیس را بر اساس قابلیت ها و پتانسیل های درون کیس انجام خواهند داد .
*

منبع تغذیه : مهمترین بخش یک کیس ، منبع تغذیه آن است . منبع تغذیه از جمله تجهیزات محدود سخت افزاری در کامپیوتر است که دارای بخش های متحرکی است ( فن ها ) که می تواند مسائل مختص به خود را در مقایسه با سایر عناصر سخت افزاری بدنبال داشته باشد . انتخاب یک کیس به همراه یک منبع تغذیه مناسب ، امری حیاتی است . توان خروجی یک منبع تغذیه نسبت به قابلیت اعتماد پذیری آن از درجه اهمیت کمتری برخوردار است . برای اکثر سیستم ها یک منبع تغذیه سیصد وات کفایت می نماید . در مواردی که از چندین هارد درایو ، درایو نوری و کارت های گرافیک با پتانسیل بالا استفاده می شود، می توان از یک منبع تغذیه 350 و یا 400 وات استفاده نمود .
*

سیستم خنک کننده : استفاده از یک و یا چندین فن به همراه کیس همواره توصیه می گردد . پردازنده هائی که امروزه از آنان استفاده می گردد، دارای سرعت بسیار بالائی بوده و حرارت زیادی را نیزتولید می نمایند . بنابراین می بایست از خنک کننده هائی استفاده شود که در زمانی قابل قبول عناصر حیاتی نظیر پردازنده ، هارد دیسک و کارت گرافیک را خنک نمایند .
*

استفاده آسان : یک کیس جادار که بسادگی به آن دستیابی شود و دارای لبه ها و گوشه های تیزی نمی باشد از جمله آرزوهای هر تکنسین کامپیوتر است .
*

سازگاری :
AT ، علیرغم این که چندین سال به عنوان یک استاندارد مورد استفاده قرار می گرفت،ولی هم اینک به عنوان یک استاندارد غیر فعال( مرده ) محسوب می گردد . مادربردهای AT اغلب در کیس های ATX کار می کنند ولی مادربردهای ATX در کیس های AT کار نمی کنند ( بسادگی ) . در زمان ارتقاء از AT به ATX ، می بایست از یک منبع تغذیه جدید نیز استفاده نمود .
ATX : تقریبا" تمامی مادربردهای امروزی از نوع ATX و یا گونه های متفاوتی از آن می باشند . مهمترین مزیت ATX در مقابل استانداردهای قدیمی AT ، مدیریت پیشرفته power و وجود پورت های onboard نظیر کانکتور PS2 و یا موس ، می باشد .
*

طرح مناسب: کیس انتخابی می بایست دارای طرحی متناسب با خواسته استفاده کننده باشد . هر یک از طرح های موجود می تواند دارای مزایا و معایب مختص به خود باشد .
*

مواد استفاده شده برای تولید کیس: ورقه های آهنی و پلاستیک دو ماده اولیه در ساخت کیس ها می باشند . کیس های فلزی سنگین و کیس های آلومینیومی سبک تر می باشند. وزن سبک یک کیس می تواند پارامتری تاثیرگذار در انتخاب یک کیس در نظر گرفته شود ، خصوصا" اگر به دلایلی دائما" کیس را می بایست جابجا نمود . طول عمر مفید یک کیس و میزان تحمل آن در مقابل ضربات نیز به نوع مواد استفاده شده برای تولید کیس بستگی دارد .
*

میزان ارائه نویز : سه عنصر حرکت کننده خاص در کیس استفاده می گردد (فن پردازنده ، فن کیس و فن درون منبع تغذیه) که می توانند تاثیری مستقیم در ارائه نویز و سطح آن را داشته باشند .انتخاب فن های مناسب به منظور برخورد با نویز بسیار حائز اهمیت است .اندازه مادربرد ، مکانیزم بستن فن پردازنده و روشی که مادربرد به کیس بسته می شود، از حمله عوامل تاثیر گذار دیگر در ارائه نویز است. هر اندازه ابعاد مادربرد بزرگتر باشد ، سطح نویز کمتر خواهد بود . بستن مناسب فن پردازنده و مادربرد، کاهش نویز را بدنبال خواهد داشت .
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 11:8 عصر | نظرات دیگران()
یکی از متداولترین موارد کاربرد حافظه های Flash ، استفاده از آنان در BIOS)Basic Input/Output System) است . BIOS این اطمینان را به عناصر سخت افزاری نظیر : تراشه ها ، هارد یسک ، پورت ها ، پردازنده و ... خواهد داد که به درستی عملیات خود را در کنار یکدیگر انجام دهند.
هر کامپیوتر ( شخصی ، دستی ) دارای یک ریزپردازنده به عنوان واحد پردازشگر مرکزی است . ریزپردازنده یک المان سخت افزاری است .به منظور الزام پردازنده برای انجام یک عملیات خاص، می بایست مجموعه ای از دستورالعمل ها که نرم افزار نامیده می شوند، نوشته شده و در اختیار پردازنده قرار گیرند. در این رابطه از دو نوع نرم افزار استفاده می گردد :

*

سیستم عامل : سیستم عامل مجموعه ای از خدمات مورد نیاز برای اجرای یک برنامه را فراهم می نماید. ویندوز 98 ، 2000 و یا لینوکس نمونه هائی از سیستم های عامل موجود می باشند.
*

برنامه های کاربردی : برنامه های کاربردی نرم افزارهائی هستند که به منظور تامین خواسته هائی خاصی طراحی و در اختیار کاربران گذاشته می شوند. برنامه هائی نظیر : Word ، Excel و ... نمونه هائی در این زمینه می باشند .

BIOS در حقیقت نوع سومی از نرم افزارها می باشد که کامپیوتر به منظور عملکرد صحیح خود به خدمات آن نیاز خواهد داشت.

خدمات ارائه شده توسط BIOS
نرم افزار BIOS دارای وطایف متعددی است . ولی بدون شک مهمترین وظیفه آن استقرار سیستم عامل در حافظه است . زمانی که کامپیوتر روشن و ریزپردازنده سعی در اجرای اولین دستورالعمل های خود را داشته باشد ، می بایست دستورالعمل های اولیه از مکان دیگری در اختیار آن گذاشته شوند ( در حافظه اصلی کامپیوتر هنوز اطلاعاتی قرار نگرفته است ) . دستورالعمل های مورد نظر را نمی توان از طریق سیستم عامل در اختیار پردازنده قرار داد، چراکه هنوز سیستم عامل در حافظه مستقر نشده و همچنان بر روی هارد دیسک است . مشکل اینجاست که می بایست با استفاده از روش هائی به پردازنده اعلام گردد که سیستم عامل را به درون حافظه مستقر تا در ادامه زمینه استفاده از خدمات سیستم عامل فراهم گردد. BIOS دستورالعمل های لازم را در این خصوص ارائه خواهد کرد. برخی از خدمات متداولی که توسط BIOS ارائه می گررد عبارتند از :

*

یک برنامه تست با نام POST به منظور بررسی صحت عملکرد عناصر سخت افراری
*

فعال کردن تراشه های BIOS مربوط به سایر کارت های نصب شده در سیستم نظیر : کارت گرافیک و یا کنترل کننده SCSI
*

مدیریت مجموعه ای از تنظیمات مرتبط با هارد دیسک،Clock و ...

BIOS ، نرم افزاری خاص است که به عنوان اینترفیس ( میانجی ) بین عناصر اصلی سخت افزارهای نصب شده بر روی سیستم و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید. نرم افزار فوق اغلب در حافظه هائی از نوع Flash و به صورت یک تراشه بر روی برد اصلی نصب می گردد. در برخی حالات تراشه فوق یک نوع خاص از حافظه ROM خواهد بود.

زمانی که کامپیوتر روشن می گردد، خدمات متنوعی توسط BIOS ارائه می گردد :

*

بررسی محتویات CMOS برای آگاهی از تنظیمات خاص انجام شده
*

لود کردن درایورهای استاندارد و Interrupt handlers
*

مقدار دهی اولیه ریجسترها و مدیریت Power
*

اجرای برنامه POST به منظور اطمینان از صحت عملکرد عناصر سخت افزاری
*

تشخیص درایوی که سیستم می بایست از طریق آن راه اندازی (Booting) گردد.
*

مقدار دهی اولیه برنامه مربوط به استقرار سیستم عامل در حافظه (Bootstrap)

اولین موردی را که BIOS بررسی خواهد کرد، اطلاعات ذخیره شده در یک نوع حافظه RAM با ظرفیت 64 بایت است . اطلاعات فوق بر روی تراشه ای با نام CMOS)Complementry metal oxid semiconductor) ذخیره می گردند. CMOS شامل جزئیات اطلاعات در رابطه با سیستم بوده و درصورت بروز هر گونه تغییردر سیستم، اطلاعات فوق نیز تغییر خواهند کرد. BIOS از اطلاعات فوق به منظور تغییر و جایگزینی مقادیر پیش فرض خود استفاده می نماید.
Interrupt handlers نوع خاصی از نرم افزار است که به عنوان یک مترجم بین عناصر سخت افزاری و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید.مثلا" زمانی که شما کلیدی را برروی صفحه کلید فعال می نمائید، سیگنال مربوطه، برای Interrupt handler صفحه کلید ارسال می گردد تا از این طریق به پردازنده اعلام شود که کدامیک از کلیدهای صفحه کلید فعال شده اند.
درایورها یک نوع خاص دیگر از نرم افزارها می باشند که مجموعه عملیات مجاز بر روی یک دستگاه را تبین و راهکارهای ( توابع ) مربوطه را ارائه خواهند. اغلب دستگاه های سخت افزاری نظیر: صفحه کلید، موس ، هارد و فلاپی درایو دارای درایورهای اختصاصی خود می باشند. با توجه به اینکه BIOS به صورت دائم با سیگنال های ارسالی توسط عناصر سخت افزاری مواجه است ، معمولا" یک نسخه از آن در حافظه RAM تکثیر خواهد شد.

راه اندازی ( Booting) کامپیوتر
پس از روشن کردن کامپیوتر، BIOS بلافاصله عملیات خود را آغاز خواهد کرد. در اغلب سیستم ها ، BIOS در زمان انجام عملیات مربوطه پیام هائی را نیز نمایش می دهد ( میزان حافظه، نوع هارد دیسک و ...) به منظور آماده سازی کامپیوتر برای ارائه خدمات به کاربران، BIOS مجموعه ای از عملیات را انجام می دهد. پس از بررسی و آگاهی از تنظیمات موجود در CMOS و استقرار Interrupt handler در حافظه RAM ، کارت گرافیک بررسی می گردد. اغلب کارت های گرافیک ، دارای BIOS اختصاصی خود می باشند که حافظه و پردازنده مربوط به کارت گرافیک را مقدار دهی اولیه می نماید. در صورتی که BIOS اختصاصی برای کارت گرافیک وجود نداشته باشد از درایور استانداری که در ROM ذخیره شده است ، استفاده و درایو مربوطه فعال خواهد شد ( درایور استاندارد کارت گرافیک ) در ادامه BIOS نوع راه اندازی ( راه اندازی مجدد (Rebbot) و یا راه اندازی اولیه (Cold Boot ) را تشخیص خواهد داد .برای تشخیص این موضوع ، از محتویات آدرس 0000:0472 حافظه استفاده می گردد. در صورتی که در آدررس فوق مقدار 123h موجود باشد ، نشاندهنده "راه اندازی مجدد" بوده و برنامه BOIS ، تست حافظه را انجام نخواهد داد. در غیر اینصورت ( در صورت وجود هر مقدار دیگر در آدرس فوق ) یک "راه اندازی اولیه " تلقی می گردد. در این حالت تست حافظه انجام خواهد شد. در ادامه پورت های سریال و USB برای اتصال صفحه کلید وموس بررسی خواهند شد. در مرحله بعد کارت های PCI نصب شده بر روی سیستم بررسی می گردند. در صورتی که در هر یک از مراحل فوق BIOS با اشکالی برخورد نماید با نواختن چند Beep معنی دار، مورد خطاء را اعلام خواهد کرد. خطاهای اعلام شده اغلب به سخت افزار سیستم مربوط می گردد.
برنامه BIOS اطلاعاتی در رابطه با نوع پردازنده ، فلاپی درایو ، هارد دیسک ، حافظه تاریخ و شماره ( ورژن ) برنامه BIOS ، نوع صفحه نمایشگر را نمایش خواهد داد. در صورتیکه بر روی سیستم از آداپتورهای SCSI استفاده شده باشد ، BIOS درایور مربوطه آن را از BIOS اختصاصی آداپتور فعال و BIOS مربوطه اطلاعاتی را در رابطه با آداپتور SCSI نمایش خواهد داد. در ادامه برنامه BIOS نوع درایوی را که می بایست فرآیند انتقال سیستم عامل از آن آغاز گردد را تشخیص خواهد داد. برای نیل به هدف فوق از تنظیمات موجود در CMOS استفاده می گردد. اولویت درایو مربوطه برای بوت سیستم متغیر و به نوع سیستم بستگی دارد. اولویت فوق می تواند شامل مواردی نظیر : A,C,CD و یا C,A,CD و ... باشد.(A نشاندهنده فلاپی درایو C نشاندهنده هارددیسک و CD نشاندهنده درایو CD-ROM است ) در صورتیکه درایو مشخص شده شامل برنامه های سیستم عامل نباشد ، پیام خطائی نمایش داده خواهد شد. (Non System disk or disk error )

پیکربندی BIOS
در بخش قبل اشاره گردید که BIOS در موارد ضروری از تنظیمات ذخیره شده در CMOS استفاده می نماید. برای تغییر دادن تنظیمات مربوطه می بایست برنامه پیکربندی CMOS فعال گردد. برای فعال کردن برنامه فوق می بایست در زمان راه اندازی سیستم کلیدهای خاصی را فعال تا زمینه استفاده از برنامه فوق فراهم گردد. در اغلب سیستم ها به منظور فعال شدن برنامه پیکربندی، می بایست کلید Esc یا Del یا F1 یا F2 یا Ctrl-Esc یا Ctrl-Alt-Esc را فعال نمود ( معمولا" در زمان راه اندازی سیستم نوع کلیدی که فعال نمودن آن باعث اجرای برنامه پیکربندی می گردد، به صورت یک پیام بر روی صفحه نمایشگر نشان داده خواهد شد ). پس از فعال شدن برنامه پیکربندی با استفاده از مجموعه ای از گزینه های می توان اقدام به تغییر پارامترهای مورد نظر کرد. تنظیم تاریخ و زمان سیستم ، مشخص نمودن اولویت درایو بوت، تعریف یک رمز عبور برای سیستم ، پیکربندی درایوها ( هارد، فلاپی ، CD) و ... نمونه هائی از گزینه های موجود در این زمینه می باشند. در زمان تغییر هر یک از تنظیمات مربوطه در CMOS می بایست دقت لازم را بعمل آورد چراکه در صورتی که عملیات به درستی انجام نشود ، سیستم ممکن است با مشکل مواجه شود .

BIOS از تکنولوژی CMOS به منظور ذخیره کردن تنظیمات مربوطه استفاده می نماید . در این تکنولوژی یک باتری کوچک لیتیوم، انرژی لازم برای نگهداری اطلاعات به مدت چندین سال را فراهم می نماید.

ارتقاء برنامه BIOS
تغییر برنامه BIOS بندرت انجام می گیرد. ولی در مواردی که سیستم قدیمی باشد، ارتقاء BIOS ضروری خواهد بود.با توجه به اینکه BIOS در نوع خاصی از حافظه ROM ذخیره می گردد، تغییر و ارتقاء آن مشابه سایر نرم افزارها نخواهد بود. بدین منظور به یک برنامه خاص نیاز است . برنامه های فوق از طریق تولید کنندگان کامپیوتر و یا BIOS عرضه می گردند. در زمان راه اندازی سیستم می توان تاریخ ، شماره و نام تولید کننده BIOS را مشاهده نمود. پس از مشخص شدن نام سازنده BIOS ، با مراجعه به وب سایت سازنده ، اطمینان حاصل گردد که برنامه ارتقاء BIOS از طرف شرکت مربوطه عرضه شده است . در صورتی که برنامه موجود است ، می توان آن را Download نمود. پس از دریافت فایل مربوطه، آن را بر روی دیسکت قرار داده و سیستم را با استفاده از آن راه اندازی می نمائیم . در این حالت برنامه موجود بر روی دیسکت، BIOS قدیمی را پاک و اطلاعات جدید را در BIOS می نویسد. در زمان ارتقاء BIOS حتما" می بایست به این نکته توجه گردد که از نسخه ای که کاملا" با سیستم سازگاری دارد، استفاده گردد در غیر اینصورت BIOS با اشکال مواجه شده و امکان راه اندازی سیستم وجود نخواهد داشت !
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 11:6 عصر | نظرات دیگران()
آیا بشر قادر خواهد بود موجودى هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانى فرا خواهد رسید که روبات‏ها به خانه ما رفت‏وآمد کنند؛ کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟
چه زمانى رؤیاى روبات‏ها به حقیقت خواهد پیوست؟
شاید سؤالاتى این چنین را بتوان زمینه‏ساز ظهور دانشى نوین، با عنوان هوش مصنوعى دانست. نخستین جرقه‏هاى هوش مصنوعى به سال‏هاى بعد از جنگ جهانى دوم باز مى‏گردد. زمانى که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشى مبنى بر این که آیا ماشین قادر است با فرآیندهاى مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد. سال 1960م. با روى کار آمدن برنامه‏هاى بازى شطرنج و ساخت اولین روبات‏ها و استفاده از زبان‏هاى برنامه‏نویسى در اروپا و آمریکا، تحقیقات در زمینه هوش مصنوعى به جنبه‏هاى‏انسانى نزدیک‏تر شد.اما هوش مصنوعى چیست و هوشمندى به چه معناست؟
به زبانى ساده، هوش مصنوعى، دانش ساختن ماشین‏ها یا برنامه‏هاى هوشمند است. هوش مصنوعى، شاخه‏اى از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقى از سه فناورى و گرایش مطرح؛ یعنى شبکه‏هاى عصبى، سیستم‏هاى استدلال فازى و الگوریتم تکاملى مى‏باشد.
شبکه‏هاى عصبى، تقلیدى از سیستم فیزیکى و عصبى انسان است. سیستم فازى، الگویى از تفکر و الگوریتم‏هاى تکاملى، برداشتى از نحوه بقا و انطباق موجودات با طبیعت است.

اما آلن تورینگ، هوشمندى را به گونه‏اى دیگر تعریف کرده است. وى با انجام آزمایشى که سال‏ها بعد با نام «تست تورینگ» مشهور شد و بیشتر همانند یک بازى بود، توانست روشى براى تشخیص هوشمندى ماشین ارائه دهد.

فرض کنید شما در آزمایش تورینگ شرکت کرده‏اید. در این صورت، بایستى در یک سوى یک دیوار حایل قرار گیرید؛ به گونه‏اى که تنها از طریق یک دستگاه تله‏تایپ (بدون استفاده از صوت)، با شخصى که در آن سوى دیوار قرار دارد و هویت او براى شما مشخص نیست، قادر به برقرارى ارتباط باشید.

در مدت زمان انجام آزمایش، میان شما و آن شخص مکالماتى صورت مى‏گیرد. حال اگر پس از انجام آزمایش به شما گفته شود شخصى که در آن سوى دیوار قرار داشته و به سؤالات شما پاسخ مى‏داده، یک ماشین بوده است، در آن صورت، ماشین مورد نظر، یک ماشین هوشمند خواهد بود؛ اما چنانچه در طول انجام آزمایش، به مصنوعى بودن آن پى ببرید، مطابق دیدگاه تورینگ، ماشین، هوشمند نیست.

بدین ترتیب، تورینگ در این آزمایش، مشخصه مهم هوشمندى را توانایى پردازش و درک زبان طبیعى مطرح نمود.

در تعریفى دیگر، هوش مصنوعى، مطالعه روش‏هایى براى تبدیل کامپیوتر به ماشینى است که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد.

با توجه به تعریف فوق، منظور از موجود هوشمند، موجودى شبیه انسان و یا ابزار یا ماشینى است که مى‏تواند به انسان شبیه شود.

هر چند انسان، هوشمندترین موجودى است که مى‏شناسیم، اما لزوماً تنها موجود هوشمند عالم نخواهد بود. از طرفى تمامى اعمال انسان نیز هوشمندانه و برتر از موجودات دیگر نیست؛ به طورى که در بسیارى از جنبه‏هاى ادراکى و حسى، همچون قدرت بینایى و شنوایى، موجودات دیگر کاملاً قوى‏تر از انسان مى‏باشند.

از سوى دیگر، برخى بر این باورند که کامپیوترهاى امروزى را مى‏توان جزء ابزارهاى هوشمند به حساب آورد؛ حال آن که این کامپیوترها فعلاً بهترین ابزار، براى پیاده‏سازى هوشمندى هستند. همچنین هوشمندى کامپیوترها برخلاف هوشمندى طبیعى‏انسان است.

در کامپیوتر، یک واحد کاملاً پیچیده، مسئولیت انجام تمام اعمال هوشمندانه را بر عهده دارد؛ در حالى که در طبیعت، تعداد بسیار زیادى از واحدهاى کاملاً ساده (به عنوان مثال، نورون‏هاى شبکه عصبى) با عملکرد همزمان خود، رفتارى هوشمند را سبب مى‏شوند. بنابراین، تفاوت هوشمندى مصنوعى و هوشمندى طبیعى، میان پیچیدگى فوق‏العاده و سادگى فوق‏العاده است.

شاخه‏ها و کاربردهاى هوش مصنوعى‏
بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعى»، روبات‏هاى فیلم‏هاى علمى - تخیلى و بازى‏هاى کامپیوترى و به خصوص شطرنج را به خاطر مى‏آورند.

هوش مصنوعى در مدت زمان کوتاهى از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازى‏ها به سوى دنیایى از مسائل شگفت‏آورى همچون سیستم‏هاى خبره، بینایى ماشین و... گام بردارد.

امروزه ردپایى از هوش مصنوعى را مى‏توان در علوم مختلفى اعم از پزشکى، علوم هوافضا، مهندسى و طراحى پروژه، اکتشافات و حتى تسلیحات نظامى مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعى، با توجه به کاربردهاى گوناگون این علم، آن را در شاخه‏هاى متنوعى دنبال نموده‏اند.

تعدادى از شاخه‏هاى هوش مصنوعى را مى‏توان در عناوین زیر خلاصه نمود:

1. شبکه‏هاى عصبى (Neural Networks)
این شبکه‏ها که با الهام از مدل شبکه عصبى ذهن انسان طراحى مى‏شوند و امروزه کاربردهاى فراوان و گسترده‏اى داشته، در زمینه‏هاى متنوعى چون سیستم‏هاى کنترلى، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار مى‏گیرند.

2. پردازش زبان طبیعى (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستم‏ها براى فهم زبان انسان برنامه‏ریزى مى‏شوند.

3. روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعى سعى دارد روبات‏ها را طورى برنامه‏ریزى کند که اعمالى هوشمندانه، چون توانایى دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس‏العمل به محرک‏هاى محیطى را انجام دهد.

4. انجام مسابقات (Game Playing)
در این قسمت، کامپیوترها براى شرکت در مسابقاتى چون شطرنج برنامه‏ریزى مى‏شوند. ماه مِى سال 1997م. زمانى که کامپیوتر Deep-Blue از IBM قهرمان شطرنج جهان را شکست داد، 40 سال تلاش در زمینه هوش مصنوعى به نتایج موفقیت‏آمیزى دست یافت. چهارم جولاى 1997م. مأموریت «رهیاب NASA» با نشستن یک روبات بر روى سطح کره مریخ، با موفقیت انجام شد. در همین حال و در کنار این پیشرفت‏ها، روبوکاپ اولین قدم‏هاى خود را با برپایى مسابقات روبات‏هاى فوتبالیست برداشت. روبوکاپ در واقع جام جهانى روبات‏هاست.

هدف سمبلیک این مسابقات این است که در سال 2050م. تیمى متشکل از روبات‏هاى انسان‏نماى هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعى شکست دهند. تا کنون 8 دوره از این مسابقات برگزار شده است و قرار است در سال آینده (2005م.) این مسابقات 19-13 جولاى در ازاکاى ژاپن برگزار گردد.
مسابقات جام جهانى روبات‏ها در شش لیگ زیر انجام مى‏شود:

1.لیگ روبات‏هاى اندازه متوسط (Middle Size).

2.لیگ شبیه‏سازى (Simulation).

3.لیگ روبات‏هاى اندازه کوچک (Small Size).

4.لیگ روبات‏هاى انسان‏نما (Humanoid).

5.لیگ روبات‏هاى امدادگر (Rescue).

6.لیگ سگ‏هاى سونى (Sony dog).

جالب است بدانید که دانشگاه آزاد اسلامى واحد قزوین، مقام قهرمانى تیم شبیه‏سازى مربى فوتبال آزمایشگاه تحقیقات مکاترونیک ( آمیخته‏اى از علوم مهندسى الکترونیک، برق، کامپیوتر و کنترل همراه با مهندسى مکانیک جهت طراحى و ساخت سیستم‏هاى پیچیده هوشمند و مدرن) روبوکاپ 2004م. را از آن خود نموده است.

5. سیستم‏هاى خبره (Expert Systems)

در این شاخه، کامپیوترها براى تصمیم‏گیرى در شرایط واقعى زندگى برنامه‏ریزى مى‏شوند. نمونه‏اى از سیستم‏هاى خبره، سیستم‏هاى تشخیص بیمارى مى‏باشند.
در این سیستم‏ها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتى از مراجعان به کامپیوتر داده مى‏شود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتى از مراجعه‏کننده و تطبیق آن با اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتى خود، بیمارى شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستم‏ها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتى که به آنها داده شده، استفاده مى‏کنند. براى نزدیک شدن به هوشمندى انسان، ماشین بایستى بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتى دیگر، ماشین، بایستى داراى قدرت یادگیرى باشد.
6. یادگیرى ماشین (Machine Learning)
یادگیرى ماشین به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا داده‏هایش را بر اساس ورودى‏ها یا در پاسخ به اطلاعات خارجى، به نحوى تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار مى‏رود، نزدیک‏تر شود.

7. استراتژى‏هاى تکاملى (الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
در این زمینه بیشتر به هوشمندى‏هایى غیر از هوشمندى انسان پرداخته مى‏شود. در حقیقت این گرایش سعى دارد مسائل بهینه‏سازى را با کمک روش‏هایى که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید. به طور مثال، زمینه‏هایى چون سیستم ایمنى بدن انسان که در آن بیشمار الگوى ویروس‏هاى مهاجم به صورتى هوشمندانه ذخیره مى‏شوند و یا روش یافتن کوتاه‏ترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، همگى بیان‏گر گوشه‏هایى از هوشمندى بیولوژیک هستند.

8. تشخیص گفتار (Speech Recognition)
این گونه سیستم‏ها معمولاً به عنوان ابزارهاى بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکان‏هایى چون بانک‏ها، فرودگاه‏ها، آزمایشگاه‏هاى تحقیقاتى و... براى ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار مى‏گیرند.

9. بینایى ماشین (Machine Vision)
هدف از بینایى ماشین شبیه‏سازى، عملکرد سیستم بینایى انسان مى‏باشد.

در این شاخه، ردگیرى و تعقیب حرکات چشم، یکى از زمینه‏هاى خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعى محسوب مى‏شود. مثال‏هایى از کاربردهاى چنین سیستمى عبارتند از:
تعقیب حرکات چشم شخصى خاص در میان جمعیت، بررسى افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیارى رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وى، ایجاد ارتباط معلولین جسمى با کامپیوتر از طریق فرامین چشمى، ایجاد نظم در ترافیک جاده‏اى و کنترل نامحسوس.

تازه‏هاى هوش مصنوعى‏

آن گونه که در روزگاران گذشته اندیشه پرواز در آسمان، قدم زدن در فضا، روشن شدن محیطى وسیع تنها با کمک یک کلید، اینترنت، پیشرفت‏هاى پزشکى و بسیارى چیزهاى دیگر، بیشتر به یک رؤیا مى‏مانست تا یک حقیقت امروزى، به زودى وسایل هوشمند نیز در فروشگاه‏ها و مراکز خرید، به راحتى در اختیار ما قرار خواهند گرفت. اگر سرى به صفحات اینترنتى اخبار تکنولوژى بزنیم، با نگاهى کوتاه متوجه انبوهى از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.

نمونه‏هاى زیر، تنها گوشه‏اى از کاربردهاى هوش مصنوعى در صنایع مختلف مى‏باشند.

لباس‏هاى هوشمند
با توسعه نانوتکنولوژى و استفاده از مواد مولکولى سبک، امکان ساخت لباس‏هاى هوشمند فراهم شده است. این گونه لباس‏ها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیطهاى مختلف را داشته، شخص را در برابر سلاح‏هاى بیولوژیکى و شیمیایى محافظت مى‏کنند. امکان مجهز نمودن این گونه لباس‏ها به تجهیزات مخابراتى، انتقال علائم حیاتى جهت درمان از راه دور در مناطق جنگى و یا آسیب‏دیده، از دیگر مزایاى این لباس‏ها به شمار مى‏آیند.

همچنین در صورت بروز حادثه براى کاربر، پیامى به تلفن همراه یا پست الکترونیکى مشخصى ارسال مى‏گردد.

آجر و ساختمان‏هاى هوشمند

ساختمان‏هاى هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطى، نسبت به تغییرات، عکس‏العمل نشان داده، امنیت و آرامش را براى ساکنان خانه فراهم نمایند.

یک ساختمان هوشمند، داراى سیستم‏هاى اتوماتیک گرمایشى، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتش‏نشانى، سیستم‏هاى امنیتى، مدیریت انرژى و سیستم‏هاى روشنایى خودکار مى‏باشد.

آجرهاى هوشمند که همانند آجرهاى معمولى در ساختمان‏ها به کار مى‏روند، مجهز به حس‏گرهاى الکترونیکى هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوترى، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل مى‏کنند و سبب ایمن‏تر شدن ساختمان مى‏شوند. به کارگیرى چند آجر در محل‏هاى مختلف یک ساختمان، مى‏تواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویرى کلى از ثبات ساختمان ارائه دهد.

کفش‏هاى هوشمند
این کفش‏ها، با قابلیت انطباق با محیطهاى سنگلاخى، خاکى، مرطوب و هرگونه شرایط آب و هوایى دیگر، براى استفاده ورزشکاران بسیار مناسب مى‏باشند.

کیف هوشمند
به کمک یک سنسور یا حس‏گر، به یادآورى محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیاى داخل کیف جلوگیرى مى‏کند.

شیر آب هوشمند

به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگرى در محدوده دید حس‏گر دستگاه، فرکانسى از آن ساطع شده، انتقال اختلاف پتانسیل حاصل به میکروکنترلر موجود، سبب جارى شدن آب مى‏شود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، در مدت زمان 25 هزارم ثانیه آب را قطع مى‏کند.
سیستم‏هاى حمل و نقل هوشمند

سیستم‏هاى حمل و نقل هوشمند، به معنى استفاده و به کارگیرى تکنولوژى‏هاى نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستم‏هاى کنترلى است.

کاربردهاى این گونه سیستم‏ها عبارتند از:

راهنماى الکترونیکى مسیر، کنترل ترافیک شهرى، سیستم‏هاى اعلام خطر، تنظیم چراغ‏هاى راهنما، شناسایى موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابه‏جایى کالا و مسافر.

تسلیحات نظامى هوشمند

نقش انسان در لحظات بحرانى جنگ، بسیار کمرنگ‏تر از گذشته شده است؛ به طورى که جنگ‏هاى امروزى در حقیقت نبرد کامپیوترهاى ما با کامپیوترهاى دشمن خواهد بود.

سیستم‏هاى شلیک بعد از هشدار کامپیوتر، حضور ماشین‏هایى با قابلیت‏هاى انسانى، مانند بینایى، درک زبان‏هاى طبیعى و قدرت استدلال، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روبات‏ها جهت شناسایى، تخریب و پاکسازى مناطق جنگى و...، تنها نمونه‏هایى از کاربردهاى نظامى هوش مصنوعى محسوب مى‏گردند.

میکروروبات‏هاى جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده مى‏شوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکس‏بردارى و انجام عمل جراحى را امکان‏پذیر مى‏سازند، استفاده از برچسپ‏هاى هوشمند براى ردیابى زندانیان، سیستم‏هاى هوشمند اعلام زمان مصرف دارو، کارت‏هاى شناسایى هوشمند و تراشه‏هاى هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار مى‏گیرند و جایگزینى براى کارت‏هاى اعتبارى خواهند بود و...، نمونه‏هاى دیگرى از کاربردهاى وسایل هوشمند هستند.

هدف نهایى هوش مصنوعى، ساخت نوعى انسان مصنوعى است و در حقیقت، ساخت برنامه نرم‏افزارى که بتواند همانند انسان فکر کند. چنین ماشینى با ترکیب تکنیک‏هاى استنباطى پیشرفته و استفاده از توانایى تحلیل‏گران، مهندسان، سیاست‏مداران، تصمیم گیرنده‏هاى شرایط بحرانى و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمى از منابع اطلاعاتى، مى‏تواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانى اتخاذ نماید.
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/24 و ساعت 9:47 عصر | نظرات دیگران()
در سایه چشمان توچون اشک نشستم....درحلقه.ء گیسوی توچون موج شکستم....اسان مده ازدست دلم را که نیابی...شایان تر ازاین هدیه که برموی تو بستم


بیا تامونس هم ،یارهم، غمخوارهم باشیم انیس جان غم،فرسوده بیمارهم باشیم. دوای هم،شفای هم،برای هم،فدای هم.دل هم،جان هم جانان هم،دلدارهم باشیم.


زندگی شعله ی شمعی است که نتوانست مرا در دریای پهناور خود بگنجاند و مرا با آرزوهایم به اعماق خود برد.


به لوطی میکن آب بده دریامیده لوطی به لوطی میکه گل بده گلستو ن می ده به لو طی میکن عشق صفا صمیمیت معرفت بده همش شماره تورو میده


اگه به من بگن 3 ثانیه به آخره عمرم مونده ، یک ثانیه نگات می کنم ، یک ثانیه بهت میگم عاشقتم ، تو ثانیه ی آخر جونمو فدات می کنم.


خون که قرمزه رنگ عشقه،امااشک که بىرنگه دردعشقه ;-)


عشق تو درقلب من مثل افغانی میمونه که ازایران بیرون نمیره


ناپلئون میگه حرفی رو بزن که بتونی بنویسی ، چیزی رو بنویس که بتونی پاشو امضا کنی ، چیزی رو امضا کن که بتونی پاش وایستی ، حالا مینویسم دوست دارم


Ze ghame kasi asira m ke khabar nadara d,ajab az mohabate man ke dar o asar n adarad,ghalat ast ha r ke goyad del be de l rah darad,dele man ze ghose khon shod dele o khabarnadara d

ماه‎ من‎ پرده‎ از‎ آن‎ چهره‎ ی‎ زیبا‎ بردار‎*تا‎ فلک‎ لاف‎ نیاید‎ که‎ چه‎ ماهی‎ دارد‎* ‎


هست آن نیست که هرلحظه کنارت باشد. هست آن است که هرلحظه بیادت باشد‎.‎


afsus an zaman ke baiad dust bedarim kutahi mikonim ,an zaman ke dusteman darand lajbazi mikonim , va sepas bar anche az dast rafte aah mikeshim...



میتونم چشمانم را از نگاه کردن تو باز دارم میتوانم گوشم را از شنیدن آهنگ صدایت محروم سازم اما قلبم را چه کنم که با تو خو گرفته


زدم فریاد خدایا این چه رسمی ست.- رفیقان راجداکردن هنرنیست- رفیقان قلب انسانند خدایا- بدون قلب چگونه میتوان زیست


اگه کسی رو دوست داری نه براش ستاره باش نه براش آفتاب باش چون هردوشون مهمون زود گذرند براش آسمون باش که همیشه بالای سرش باشی



هنوزم در پی اونم که عمری مرحمم باشی شریک خنده شادی رفیق شبهای غمم باشی


طبق اخرین سرشماری کم جمعیت ترین جای دنیاقلب منه "چون فقط تو"توقلب منی


حضرت مسیح میفرماید خاک جایی را که درآن به شماخوش آمدنمی گویند از کفشهایتان پاک کنید


یه بسیجى از یه زن خوشش میاد میگه ببخشید خواهر میشه دورکعت با هم نماز بخونیم.


به بازو اگر رستم دستان باشی، به ثروت اگر گنج قارون باشی، به عمر اگر عمر نوح داشته باشی به صورت اگر یوسف کنعان باشی باز از دست اجل حیرانی


اگر دنیا صدف باشد تو تنها گوهر آنی



خا ک در پای دوست شدن در نزد مایک آرزوست ،گر دوست قابل بداند جان ما تقد یم اوست به شرطی که دوست نارفیق ازآب درنیاد



سلام...خوبی ؟دیشب خوابتو دیدم . با یه لباس خوشرنگ نارنجی اومده بودی در خونه ما. هر چی اصرار کردم بیا تو گفتی نه فقط زود اشغالاتون را بیارین



سلام به سلامتی باغچه که خاکش منم گلش تویی و خارش هر چه نامرده.


لبخند بهانه اى است براى زنده بودن.لحظه هایت سرشارازاین بهانه.


عشق توزخم من است این زخم من مرهم مزن .فکرمن تنهاتویی


تو نعمت باارزشى هستىبراىسینه پر درد من،عطروجودت رابراىشفامىبویم....،اى شلغم


قصری ساخته بودم از شاخه های گل سرخ اما تو به لطافت یک تراکتور از روی ان گذشتی



کابینه خانواده!- زن وزیرسلب آسایش، مردوزیرکار،مادرزن وزیرجنگ ،خواهرشوهر جاسوس دوجانبه، پدربزرگ رییس مصلحت نظام ،پدرزن وزیرارشاد،پدرشوهروزیررفاه،



امروز چند تا نفس کشیدی ده تا صدتا هزار تا به اندازه نفس هایئ که کشیدی برام عزیزی






سلام سلامتی میاره... سلامتی شادی میاره ...شادی نشاط میاره...نشاط زندگی میاره...زندگی زن میاره...زن بچه میاره...بچه بدبختی میاره...ول کن اصلا" سلام ندیم سنگین تریم!




الهی :ما را از شر (الیاس) پدرانمان راازشر(هستی) وبیمارانمان را ازشر (دکتر پژوهان) موسون بداروقطعه زمینی در بیدآباد نسیبمان گردان.آمین یارب العالمین.



اگر روزی نتوانستیم کسی را ببخشیم ازبزرگی گناه او نیست بلکه ازکوچکی قلب ماست پس بیایدبه خاطر دیروزکسی را ازفردایمان خط نزنیم


قلب من در شهر چشمان شما جامانده است قدر یک شب هم شده ازاو پرستاری کنید



از برگ گل نازکتری از هر چه گویم بهتری خوبان فراوان دید ه ام اما تو چیز دیگری



ناز چشمان نازت نازنین ناز افرید/ نازداری نازنکن نازت بنازم نازنین/




دلم ازدیدن توسیر نمیشه-ازجفاهای تودلگیرنمیشه- تودلت میخوادکه بازجفاکنی-امادلم زدیدنت سیرنمیشه. خوب چیکارکنم مجبورم باجفاهات بسازم وبسوزم



عهدمنوتودرآسمان بسته -دانی که خدای عاشقان بسته-



آسمان باهمه روشنیش مال توباشد ،عشق احساس قشنگیست پر ازمیل پریدن ،شوق پروازهمیشه به پروبال توباشد




کاش میشد کاخهای غصه را باسرشکی بی امان ویران کنیم ،کاش میشد عشق را درسینه هامان زندان کنیم ،کاش میشد دردهارا چاره کرد مرگ را از زندگی اخراج کرد،عکسهارا کاش میشد زنده کرد کاش میشد اشک بی پرواکرد کاش میشد درمیان غصه ها خویش را پیدا کرد





be nazare shoma belakhareta shabe eyde fetrki kio mikone :haj yoones-hasti ro ?hesabdar-hasti ro ?doctor jodat-doctor bardia ro ? elyas-pari ro ?aghaye moosavi-pari ro ?sheytoon-roz"gol ro ?ayaz-maryam ro ?mohandes-maryam ro ?hamid-aram ro ?daei parviz-hajar ro ?ya telvision MA ro?!!!!!



گفتم به گل چه زیباست رنگ وطراوت تو گفتاکه من چه هستم در پیش روی مهدی.کاش که این جمعه بیاید




حاجی تو دیگه کی هستی دست الیاس و بستی از بین قدسی و هستی بگو مال کی هستی



Dokhtar khoshqeli ba madarbozorgash raft maQaze goft Qimate ain manto chande?maQaze dar Qoft 10ta bose dokhtare manto ra bardasht goft madarbozorg hesab mikone



Har vaght del tang misham , miyam poshte dar ghalbet va hey dar mizanam , Pas har vaght ghlbet mizane bedon delam barat tang shode.!!




Eshgh,istadan zire baran va khis shodan ba ham nist.Eshg anast ke yeki baraye digari chatri shavad,va oo hich vaght nadanad ke chera KHIS NASHOD.



آنچه زیباست عزیز نیست . آنچه عزیز است زیباست و تو عزیزترینی ..



یه فارس ازترکه میپرسه شما چرا زبان فارسی بلد نیستی, ترکه میگه: ماحضرت سلیمان که نیستیم زبان هر حیوانی را بفهمیم!!!


یک مرغه به اون یکی میکه دیدی بدبخت شدم تو کیف دخترم بر خروس بیدا کردم اون یکی میکه این که جیزی نیست تو کیف دخترم تخم مرغ بیدا کردم


خرپیرى زمان مردن خرهاى دیگرراوصیت میکند :1- سریه مشت علف دعوا نکنید . 2- مواظب گوره خر باشید پسر عمویتان است 3- ترکها نسبتى با ما ندارند الکى خودشان رابه ما چسبانده اند ما اصلیتمان لر است ..



اشک خونین به طبیبان بنمودم گفتنددردعشقست. وجگرسوز دوایی دارد



تو؛عزیزترین؛ماه ترین؛ نازترین؛مهربون ترین؛ باوفاترین؛بامعرفترین؛ ودوست داشتنی ترین؛ دوستی که داری؛ منم!! ،،،



دولت سهمیه آب برای دستشویی را اعلام کردشیعه شش لیتر سنی ده لیتر ترک و لر به دلیل دو گانه سوز بودن واستفادهاز سنگ و کلوخ یک لیتر



تعویض زن هاى فرسوده با زن هاى جدید !قدسى مىگیرن هستى مىدن !‏



Be ye torke migan ba (korset, dandan, eshgh) ye beit she"r besaz. Mige: "bande korset chon be dandan baz shod .... ya ali goftimo eshgh aghaz shod"



یروز یه رشتیه به دوستش میگه میدونی اگه من ننتو بکنم با هم فامیل میشیم میگه آره بی حسابم میشیم



به رشتی میکن راسته ترکا خرند میکه مایک همسایه ترک داریم ده سال نتوانستم حالیش کنم اونیکه می کنی زن منه



Ye torke mire kale pazi mige: ye zabune mahasti, ye pachey hayde, ye cheshme homeyra bede. Kale paze mige: tamoom kardim, faght kire agha30 munde


Dige az chesham Oftadi,Oftadi,Oftadi,Oftadi,Oftadi dOrOst vasate Ghalbam.....

قزوینیه تو نماز جماعت زودتر از سجده بلند می شه به اطراف نگاه می کنه میگه خدایا من لایق این همه نعمت نبودم



بعضی وقت ها چشمام به دلم حسودیشون می شه می دونی چرا ? چون همیشه تو قلبمی ولی از چشمام دوری


یاس تنهایی ام راباتوقسمت کردم وتاخورشید سفرکردم.مراببخش اگرگاهی ازاندوه گفتم ودلت ابری شد،من ازکوچه پس کوچه هاى عشق باتوگذرکردم اما افسوس وصدافسوس
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/10 و ساعت 9:54 عصر | نظرات دیگران()
انفجار باتری تلفن همراه یک مرد نیوزلندی در نیمه‌های شب و به هنگام شارژ شدن، دومین حادثه انفجار باتری تلفن همراه گزارش شده در هفته‌ی جاری را رقم زد.

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صاحب این تلفن همراه نیمه شب با شنیدن صدای انفجار بیدار شد و مشاهده کرد که تلفن همراهش در حال سوختن است.

این تلفن توسط نوکیا ساخته شده و این شرکت از صاحب آن درخواست کرد تا باتری و شارژر را برای تحقیقات به این شرکت برگرداند.

نوکیا در ماه آگوست با انتشار بیانیه‌ای در مورد باتری‌های تقلبی در برخی از تلفن‌های خود هشدار داده و اعلام کرد که 46 میلیون باتری BL-5C با مارک نوکیا معیوب بوده و ممکن است به هنگام شارژ شدن بیش از حد داغ شود و نسبت به تعویض آن‌ها برای مصرف‌کنندگانی که نگران این مساله هستند هشدار داده بود.

نوکیا در آن زمان برای جمع‌آوری باتری‌ها فراخوان نداد اما اعلام کرد حادثه تنها به 100 مورد از 46 میلیون باتری محدود بوده است؛ این باتری‌ها توسط شرکت ژاپنی ماتسوشیتا ساخته شده و در شمار زیادی از گوشی‌های نوکیا به فروش رفتند.

نوکیا هنوز اعلام نکرده چه نوع باتری در گوشی تلفن همراه این مرد نیوزلندی به کار رفته بود؛ همچنین روز چهارشنبه، پلیس کره‌ی جنوبی اعلام کرده بود که یک کارمند به دلیل انفجار تلفن همراه در جیب خود کشته شده است و تلفن وی ساخت ال جی الکترونیکس بوده است.
 نوشته شده توسط وحید قویدل در شنبه 86/9/10 و ساعت 3:2 عصر | نظرات دیگران()
چقدر از کیبورد خودتان راضی هستید؟ آیا به درستی کار می کند؟ تمامی این کلیدها در صورتی می توانند مورد استفاده باشند که همگیشان به درستی کار کنند. کافیست یکی از آنها کار نکند دیگر صفحه کلید شما مورد اطمینان نیست و بزودی به کلیدی که کار نمی کند نیاز پیدا خواهید کرد. قبل از آنکه اعصابتان بخاطر مدام فشار دادن کلید خراب، خرد شود، چند نکته زیر را هم امتحان کنید شاید کلید کیبورد سر به راه شد و مدتها در کنارتان بدرستی انجام وظیفه کرد. در این ترفند سعی می کنیم مرحله به مرحله سرویس را به شما آموزش دهیم.


مراحل سرویس:

ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید. سپس کیبورد را از کامپیوتر جدا کنید و آنرا به پشت برگردانید و تمامی پیچهای آنراباز کنید. سعی کنید در کنار دستتان ظرفی باشد که پیچها را درون آن بیندازید تا گم نشود. سپس قاب روی کیبورد را به آرامی و با دقت بردارید و مراقب باشید تا کلیدها از روی قاب جابجا نشوند، اکثر کیبوردها بعد از باز کردن پیچهایشان بوسیله خارهایی چفت می باشند، این خارها در کنار کیبورد وجود دارد، سعی کنید آنها را به آرامی باز کنید تا دو سطح کیبورد آزاد شود، این کار را به دقت انجام دهید تا این خارها نشکند.سپس قاب محافظ صفحه کلید راباز کنید. دقت کنید معمولا این قاب توسط پیچهایی به بدنه متصل می باشند. بعد از باز کردن پیچها امکان دارد باز هم قاب باز نشود. در بعضی از کیبوردها علاوه بر پیچ ، چفتهای پلاستیکی نیز وجود دارند که مانع از باز شدن صفحه محافظ می شوند آنها را با دقت آزاد کنید.
اکنون پنبه ای را به الکل سفید آغشته کرده و دو سطح مدار صفحه کلید را به آرامی تمیز کنید. بسیار احتیاط کنید که به مدارها آسیبی نرسانید. بعد از تمیز کردن،برد مربوطه را با پنبه خشک تمیز کنید تا اگر جرمی بجا مانده از بین برود و باعث قطع ارتباط دو سطح مدار نشود. توجه داشته باشید که در بعضی از موارد بعد از تمیز کردن مدار باز هم مشکل کماکان باقی می ماند.
در اکثر این موارد اتصال مدار قطع شده است، این امر بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مایعات داخل کیبورد ریخته شده باشد. اکنون پا را فراتر می گذاریم و در صورتی که محل قطع اتصال دیده نشود با یک اهمتر مدار قطع شده را پیدا می کنیم. توضیح این کار ساده است. اهمتر را بر روی حالت اتصال کوتاه قرار دهید. در این حالت در صورتیکه هر دو سر اهمتر را به هم بزنید بوق اتصال کوتاه شنیده می شود. ابتدا یک سر اهمتر را به مدار کلید قطع شده بزنید و با سر دیگر آن مدار را تا انتها دنبال کنید در صورتیکه در هر کجا بوق اتصال شنیده نشد آن قسمت از مدار قطع شده است.
در بازار الکترونیک، ماژیکهایی وجود دارند( خیلی شبیه به خود کار غلط گیر) که قادرند اینگونه قطع شدگی ها را ترمیم کنند. با استفاده از آنها اتصال بین دو نقطه را بر قرار کنید. برای اطمینان مجددا با اهمتر چک کنید.سپس ریبون و محل اتصال آن به کیبورد را با اسپرس خشک تمیز کنید.در صورت نداشتن ماژیک فوق از یک رشته سیم نازک جهت بر قرار کردن اتصال بین دو نقطه قطع شده استفاده کنید. به وسیله چسب نواری (چسب شیشه ای) دو سر سیم را به ابتدا و انتهای محل قطع شدگی متصل کنید.

در انتها نیز کلیدها و قاب بدنه کیبورد را تمیز کنید، دقت داشته باشید که قاب و کلیدها کاملا خشک شده باشند. درصورتیکه کمی آب داخل کلیدها یا بدنه باقی بماند باعث از بین رفتن مدار کیبورد می شود. اکنون کیبورد را به دقت بسته و آن را چک کنید. امیدوارم مشکلات بر طرف شده باشد.
به نقل از ماهنامه رایانه خبر
 نوشته شده توسط وحید قویدل در سه شنبه 86/9/6 و ساعت 8:56 عصر | نظرات دیگران()
یکی از مشکلاتی که همواره گریبان گیر موبایل داران بوده و هست ، مخفی سازی عکسها ، ویدئو ها و در کل فایلهای خود بنا به هر دلیلی بر روی گوشی بوده است. بدین منظور نیز برنامه های جانبی متعددی عرضه شده است که هر کدام در نوع خود مشکلاتی دارند. اما در صورتی که گوشی شما از نوع سری N نوکیاست (N80،N73،N70و...) ، با استفاده از ترفندی که هم اکنون برای شما معرفی خواهیم کرد میتوانید به سادگی و بدون نیاز به برنامه خاصی فایلهای خود را از داخل گالری خود محو نمایید به نوعی که فایلها کاملأ موجود باشند اما در داخل گالری گوشی ناپدید شوند!

ابتدا دقت نمایید که گوشی های سری N نوکیا تا لحظه نگارش این ترفند در ترفندستان ، عبارتند از:
N70,N71,N72,N73,N75,N76,N77,N80,N81,N90,N91,N92,N93,N93i,N95,N800,N810

برای مخفی سازی فایل های خود:
وارد منوی گوشی شده و به فولدر Tools بروید. سپس وارد File Manager شوید.
اکنون با زدن کلید سمت راست یا اسکرول گوشی ، وارد Memory Card شوید.
سپس به فولدر Other رفته و با استفاده از Options > New Folder یک فولدر جدید بسازید و نام آن را Contacts قرار دهید.
داخل فولدر Contacts شده و در داخل آن فولدر دیگری ایجاد کنید و نام آن را Tarfandestan یا هر نام دلخواه دیگری بگذارید.
اکنون از این دو پوشه به عقب بازگردید و به صفحه اصلی File Manager در Memory Card رجوع کنید.
حال میتوانید به دلخواه خود برای مخفی سازی ویدئوها به Videos و برای مخفی سازی عکسها به به فولدر Images بروید. سپس بر روی فایل مورد نظر خود که قصد مخفی سازی آن را دارید Options > Move to folder را انتخاب کنید و سپس برای مسیر آن ، فولدری که به تازگی ایجاد کردید یعنی Memory Card / Other / Contacts / Tarfandestan را تعیین نمایید و OK کنید.
کار تمام است ، پس از این عمل ، فایل شما از داخل گالری حذف شده است و به هیچ وجه در داخل آن نمایش پیدا نمیکند.
برای مشاهده فایل نیز خودتان میتوانید به شکل مخفیانه ، از طریق File Manager گوشی به محلی که فایل را به آنجا منتقل کردید یعنی Other / Contacts مراجعه کنید.
در صورتی که میخواهید فایل مجدد داخل گالری نمایش پیدا کند کافی است آن را از درون این فولدر جدید خارج کنید و به محل قبلی منتقل کنید.

به نقل از ترفندستان
 نوشته شده توسط وحید قویدل در سه شنبه 86/9/6 و ساعت 8:55 عصر | نظرات دیگران()
پس از چند ماه اضافه کردن نرم افزار جدید به ویندوز اکس پی فهرست all programsاحتمالاً شبیه به بازار شام خواهد شد .بعضی از برنامه های تازه نصب شده در پایین فهرست جای میگیرند ، وبقیه خودشان را به اواسط فهرست میبرند.
برای مرتب کردن فهرست بر حسب حروف الفبا ، کافی است روی یک از برنامه ها یا پوشه های واقع در all programs تقه-راست بزنید و فرمان sort by name را فعال کنید این کار کل منوی all programs را از نو سازماندهی میکند.
 نوشته شده توسط وحید قویدل در جمعه 86/9/2 و ساعت 2:16 صبح | نظرات دیگران()
   1   2      >
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
نرم افزارهای ضدویروس
[عناوین آرشیوشده]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا